Samspillet mellem matematik og de andre fag i gymnasieskolen - Matematikfaget og reformen af de ungdomsgymnasiale uddannelser
PDF

Citation/Eksport

Michelsen, C., & Iversen, S. M. (2009). Samspillet mellem matematik og de andre fag i gymnasieskolen - Matematikfaget og reformen af de ungdomsgymnasiale uddannelser. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36215

Resumé

Som en konsekvens af 2005‑reformen af de ungdomsgymnasiale uddannelser skal elevernevælge mellem de såkaldte studieretningsforløb der giver mulighed for at arbejde i en sammenhængendeperiode på 2 1/2 år med retningens fag. Reformens krav om øget samspil mellem fagene lægger op tilomfattende ændringer af de gymnasiale uddannelsers matematikundervisning. Erfaringerne med enbevidst inddragelse af matematiske kompetencer i andre fag er begrænsede. Det skyldes bl.a. at dermangler såvel en konceptuel ramme som en didaktisk model for samspillet mellem matematik og andrefag samt konkrete og veldokumenterede eksempler på undervisningsforløb med et for både lærere ogelever udbytterigt samspil. I artiklen præsenteres en række positioner vedrørende matematikundervisningensom vi lader spille sammen med en analyse af relevant forskning inden for matematikkensdidaktik der mere eller mindre eksplicit inddrager matematikfagets relationer til andre fag. På baggrund heraf udvikles et koncept for matematiks samspil med andre fag bestående af tværfaglige kompetencersom den konceptuelle ramme og en didaktisk model hvor samspillet opfattes som en iterativ bevægelsemellem (1) horisontal sammenkædning af fagene og (2) vertikal strukturering i fagene. Der gives toeksempler hvor fagoverskridende kompetencer og den didaktiske model er anvendt som et redskab tilat udvikle undervisningsforløb hvor matematik indgår i et tæt samspil med andre fag: (1) matematikog naturfagene og (2) matematik og filosofi. In August 2005 a structural reform was introduced in upper secondary educationin Denmark. The reform implies that students choose among subject packages.An important feature of each package is that the participating subjectsform a coherent program. Issues related to the interplay of mathematics andother subjects are complex and must take into account that didactical problems with the various topics have more consequences than the respective curriculamight suggest. What is needed, is a conceptual frame and a didactical modelfor integrating productive ideas from a variety of theoretical and practical perspectives on the relations between mathematics and other subjects. In the paper a discussion of pedagogical and didactical problems concerningthe interplay between mathematics and other subjects is crystallized into a concept for interdisciplinary instruction. The concept includes interdisciplinary competences as the theoretical frame and a didactical model, where interdisciplinaryinstruction in mathematics and other subjects is considered as aniterative movement between two dimensions, (1) The horizontal linking of thesubjects: Situations from other subjects are embedded in contexts which aremathematized by the students, (2) The vertical structuring in the subjects: The conceptual anchoring of the students’ constructs from the horizontal linking inthe systematic and framework of the involved subjects. Two examples of theuse of the framework for interdisciplinary activities involving mathematics arepresented: (1) Mathematics and science and (2) mathematics and philosophy.
PDF