Resumé
Artiklen præsenterer en gennemgang af naturfagenes situation på læreruddannelsesinstitutionerneigennem de seneste 20 år med henblik på at dokumentere et kritisk fald af studerende inaturfagene i samme tidsrum. Anledningen er at der i indeværende studieår indføres en ny læreruddannelse.Artiklen beskriver det forberedende arbejde som topstyret og forceret. Under de givne rammersamarbejdede de fire naturfaglige skrivegrupper om målformuleringer som vil øge mulighederne fortværfaglighed og etablering af en naturfaglig profil for de lærerstuderende. Forfatterne sætter imidlertidspørgsmålstegn ved om en ny organisering og evalueringsprocedure vil ændre væsentligt vednaturfagenes problematiske situation i læreruddannelsen.Referencer
Center for Science Didaktik (2013). Advanced Science Teacher Education. København: Center for Science Didaktik. Lokaliseret den 4. juli 2013 på: http://science-didaktik.dk/projekter/aste/.
Følgegruppen for Ny Læreruddannelse (2012). Deregulering og internationalisering – evaluering og anbefalinger om læreruddannelsen af 2006. Lokaliseret den 9. juli 2013 på: http://fivu.dk/publikationer/2012/filer-2012/evaluering-og-anbefalinger-om-laereruddannelsen.pdf set 4. juli 2013.
Danmarks Evalueringsinstitut (2012). Læreruddannelsens faglige kvalitet. København: Danmarks Evalueringsinstitut. Lokaliseret den 13. juli 2013 på: http://www.eva.dk/eva/projekter/2010/den-nye-laereruddannelses-faglighed/projektprodukter/laereruddannelsens-faglige-kvalitet
Hagemann, H. (2013). Ny læreruddannelse – hastværk og topstyring. Magisterbladet, nr. 5, april 2013, s. 38. Frederiksberg: Magisterbladet.
Korsgaard K. (2007, 9. december). Ny læreruddannelse skal laves om igen for at styrke naturfag. Politiken., Lokaliseret den 9. juli 2013 på: http://politiken.dk/indland/ECE444551/ny-laereruddannelse-skal-laves-om-igen-for-at-styrke-naturfag/.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. (2013). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. København: Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Lokaliseret den 4. juli 2013 på: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145748&exp=1.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. (2012a). Reform af læreruddannelsen. København: Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Lokaliseret den 9. juli 2013 på: http://fivu.dk/lovstof/politiske-aftaler/reform-aflaereruddannelsen/reform-af-laereruddannelsen.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. (2012b). Vejledning til master for kompetencemål i læreruddannelsens fag. København: Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Lokaliseret den 9. juli 2013 på: http://semmus.dk/km2012/kick-off/Vejledning.pdf.
Siegumfeldt, P. (2012). Underviserne har minimal indflydelse på reformarbejdet. Magisterbladet, nr. 19, november 2012, s. 41. Frederiksberg: Magisterbladet.
Sillasen, M.K. et al. (2011). Kvaliteter ved reformer af naturfagsundervisning i Danmark – læreres ressourcer og roller i reformprocesser. MONA, 2011(1), s. 39‑56.

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Copyright (c) 2016 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
