Læreruddannelsen inden for det naturfaglige område

- international forskning og ny viden fra NAFA

Forfattere

  • Birgitte Lund Nielsen

Resumé

I artiklen præsenteres en analyse af nyere international forskning om læreruddanner-professionen der sammenholdes med resultater fra en undersøgelse lavet i regi af NAFA af danske læreruddannere inden for det naturfaglige område. Artiklens analyser organiseres under overskrift af en række temaer fra den internationale forskning. Der henvises løbende til praksis i læreruddannelsen, med kobling til skolens naturfag, bl.a. under overskrift af læreruddannelsens dobbelte didaktiske perspektiv. Artiklens pointer handler bl.a. om muligheder gennem naturfaglige læreruddanneres professionelle inquiry-projekter og gennem “modelling” i didaktisk forståelse. Desuden diskuteres de danske læreruddanneres erfaringer med og muligheder for at deltage i forskning og udviklingsarbejde.

Downloads

Publiceret

2023-03-07

Citation/Eksport

Nielsen, B. L. (2023). Læreruddannelsen inden for det naturfaglige område: - international forskning og ny viden fra NAFA. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 23(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/136308

Nummer

Sektion

Aktuel analyse

Mest læste artikler af samme forfatter(e)