Årg. 12 Nr. 21 (2019): Jubilæumsnummer - 10 år med Læring og Medier i Danmark

					Se Årg. 12 Nr. 21 (2019): Jubilæumsnummer - 10 år med Læring og Medier i Danmark

Redaktør: Mikkel Godsk, godsk@au.dk Aarhus Universitet
Redaktør: Christian Dalsgaard, cdalsgaard@edu.au.dk, DPU, Aarhus Universitet 
Redaktør: Lillian Buus, libu@via.dk, VIA University College
Redaktør: Inger-Marie F. Christensen, imc@sdu.dk, Syddansk Universitet

Tidsskriftet Læring og Medier fejrer i 2018 sit 10-års jubilæum, og i den forbindelse vil tidsskriftet sætte fokus på udvalgte temaer inden for teknologi og medier i undervisningen, der har været fremtrædende i Danmark i løbet af denne periode samt komme med et opdateret bud på state-of-the-art. LOM (og tidligere UNEV) har bl.a. sat fokus på e-læringsplatforme, e-portfolier, feedback, learning design, robotter, learning analytics, digital færdighedstræning, mobil læring, digital eksamen, virtuelle verdener, serious gaming, multimedier i undervisningen, forskningskommunikation, politik, læringsobjekter, efter- og videreuddannelse vha. e-læring, organisering og ledelse af e-læring, sprogundervisning samt samarbejde på nettet.

LOM vil i dette jubilæumsnummer sætte fokus på udvalgte, centrale temaer fra de seneste 10–15 år. Jubilæumsnummeret vil bestå af autoritative artikler fra inviterede eksperter inden for hvert tema. Samtidig er jubilæumsnummeret et åbent call til alle, der ønsker at bidrage inden for de nedenfor nævnte temaer.

Jubilæumsnummerets udvalgte temaer er:

  • Sociale medier
  • Video i undervisningen
  • Open education and open resources (OER, MOOC, PLE)
  • Spil og gamification
  • Learning design
  • Virtuelle verdener og VR/AR

Jubilæumsnummerets artikler skal skabe et overblik over centrale studier og undersøgelser inden for temaet i en samlet fremstilling og tage afsæt i et mindre litteraturstudie, hvori også forskellige tilgange og begreber inden for temaet udfoldes med henblik på at identificere og diskutere centrale udfordringer og potentialer.

 

Publiceret: 20-05-2019