Gymnasieelevers dømmekraft
- et undervisningskontekstuelt it-anvendelsesperspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112808Nøgleord:
Teknologier, Dømmekraft, Gymnasieelever, undervisningskontekstResumé
Telefoner, tablets og computere er en udfordring i den daglige undervisning for elever i de gymnasiale uddannelser (Hansen et al 1998, Mathiasen 2002, Tække & Paulsen 2013). Det har medier og forskningsrapporter informeret om i flere år (Mathiasen et al 2011, 2012, 2013, 2014, Mathiasen 2016a, 2016b). Artiklen sætter fokus på elevernes egenvurderinger af ikke-undervisningsrelateret teknologibrug i undervisningen og gennem begrebet dømmekraft som teoretisk optik diskuteres elevernes begrundelser for at vælge fx facebook til og undervisningen fra.
Analysen af elevsvarerne fortæller om elevers dømmekraft, og diskuterer frugtbarheden af elevernes valg og fravalg i den konkrete undervisningskontekst. Når vi fx i artiklen tolker elevernes valg af ikke undervisningsrelaterede aktiviteter i undervisningen som et udtryk for dømmekraft, handler det bl.a. om elevernes aktualisering af beslutningskompetence, kritiske refleksioner, autonomi samt etiske og sociale aspekter i deres konkrete valg.
Downloads
Referencer
Dohn,N.B. & Hansen, J.J.(2016).Didaktik, design og digitalisering. Kbh. Samfundslitteratur
Gundem, B.B. & Hopmann, S (ed.) (2002). Didaktik and/or Curriculum. An international dialogue. New York: Peter Lang
Hansen, G, A. Kjær, A. & Mathiasen, H. (1998). Den elektroniske skole, Del 2. Kbh: Undervisningsministeriets forlag
Luhmann, N. (1988). Erkenntnis als konstruktion. Berlin: Benteli Verlag
Luhmann, N. (2000): Sociale systemer. Kbh.: Hans Reitzels forlag
Luhmann, N. (2006): Samfundets uddannelsessystem. Kbh.: Reitzels forlag
Mathiasen, H. (2002). Personlige bærbare computere, PhD- afhandling. Kbh: DPUs forlag
Mathiasen, H., Dalsgaard, C., Bech, C.W., Degn, H-P., &. Gregersen, C. (2011). Hovedrapport 2011: Undervisningsorganisering. former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelse, 1. runde. Center for undervisningsudvikling og digitale medier. Aarhus: Aarhus Universitet
Mathiasen H., Bech, C.W., Dalsgaard, C., Degn, H-P., & Gregersen, C (2012). Hovedrapport 2012: Undervisningsorganisering. former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelse, 2. runde. Center for undervisningsudvikling og digitale medier. Aarhus: Aarhus Universitet
Mathiasen H., Bech, C.W., Dalsgaard, C., Degn, H-P., Gregersen, C. & Thomsen, M. B. (2013). Hovedrapport 2013: Undervisningsorganisering. former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelse, 3. runde. Center for undervisningsudvikling og digitale medier. Aarhus: Aarhus Universitet
Mathiasen, Aaen, J. H., Dalsgaard, C., Degn, H-P., & Thomsen, M. B. (2014). Hovedrapport 2014: Undervisningsorganisering. former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelse, 4. runde, 2012-2014. Center for undervisningsudvikling og digitale medier. Aarhus: Aarhus Universitet
Mathiasen (2016a) Vedkommende undervisning - for hvem?: Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv. IND’s Skriftserie, nr. 45. Københavns Universitet
Mathiasen (2016b) Undervisningskontekst og præmisser for deltagelse - Ifølge elever og lærere. IND’s Skriftserie, nr. 43. Københavns Universitet
Douglas C. Montgomery, & George C. Runger (2019). Applied Statistics and Probability for Engineers. 7th edition. Wiley.
Solberg, M. & F.T. Hansen (2015). On Academic Bildung in higher education – A Scandinavian approach, in Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (Eds) Academic Bildung in net-based Higher Education, Moving beyond learning. London, UK: Routlegde Research in Higher Education
Tække, J. & Paulsen, M. (2013). Sociale medier i gymnasiet, mellem forbud og ligegyldighed. Kbh: Forlaget Unge pædagoger
Tække, J. & Paulsen, M. (2015). Digital Dannelse. Kbh: Forlaget Unge pædagoger
Undervisningsministeriet (2016). Lov om de gymnasiale uddannelser LOV nr 1716 af
/12/2016 (2016). https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=186027
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.