Når uddannelsessystemet skal rumme de mange og de særlige - en midlertidig status på og diskussion af den særlige optagelsesprocedure i kvote 2 på Syddansk Universitet

Authors

  • Maria Cecilie Vonsild Syddansk Universitet
  • Birgitta Wallstedt Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v8i14.7631

Keywords:

Kvote 2 optagelse, Talentudvikling, Frafald, Akademiske præstationer

Abstract

En midlertidig status for optagelsesproceduren i kvote 2 på SDU viser, at studerende der er optaget i kvote 2 har et signifikant lavere frafald sammenlignet med kvote 1 optagne. Det diskuteres hvordan optagelsesproceduren kan bidrage til en særlig talentudvælgelse samt matchning af ansøgerne i forhold til uddannelsens faglige profil.

Significantly lower drop-out rates have been noted for students admitted during the temporary implementation of the quota 2 admission procedure at the the University of Southern Denmark compared with quota 1 students. We’ll discuss how the admission procedure can contribute to selection of talents and matching of the applicants to the academic, educational profile.

Downloads

Published

2012-03-01

How to Cite

Vonsild, M. C., & Wallstedt, B. (2012). Når uddannelsessystemet skal rumme de mange og de særlige - en midlertidig status på og diskussion af den særlige optagelsesprocedure i kvote 2 på Syddansk Universitet. The Danish Journal of Higher Education, 8(14), 100–111. https://doi.org/10.7146/dut.v8i14.7631