Problemorientering set fra tre uddannelsers perspektiv

Forfattere

  • Tina Bering Keiding Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5596

Resumé

Artiklen rejser spørgsmålet om og i givet fald hvorledes problembegrebet fremstår som et relevant begreb for beskrivelse og refleksion af projektorganiseret undervisning, sådan som den aktuelt udfolder sig på tre uddannelser på Aalborg Universitet. Den konkluderer, at problemorientering i klassisk forstand ikke har nogen betydning på de tre uddannelser. To af uddannelserne
finder problembegrebet problematisk i forhold til uddannelsens faglighed. På alle uddannelser er der tale om eksemplariske og didaktisk tilrettelagte problemer, som refererer til uddannelsens hensigt og indhold, frem for til noget uden for denne. Derimod tildeles projektbegrebet og projektet som organiserende princip en central plads i beskrivelsen af metoden.

Downloads

Publiceret

2009-05-01

Citation/Eksport

Keiding, T. B. (2009). Problemorientering set fra tre uddannelsers perspektiv. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 4(7), 44–48. https://doi.org/10.7146/dut.v4i7.5596