Funktionsbegrebet og 9. klasse elevers begrebsforståelse

Authors

  • Morten Blomhøj

DOI:

https://doi.org/10.7146/nomad.v5i1.146482

Abstract

Elevers vanskeligheder med at tilegne sig funktions-begrebet som et teoretisk begreb med et net af relationer til andre begreber som variabel, ligning og graf er velkendte både i matematikdidaktisk forskning og i undervisningens praksis. I det danske skolesystem viser de sig mest markant ved overgangen fra folkeskolens til gymnasiets matematikundervisning. Denne problemstilling belyses i artiklen ud fra en empirisk undersøgelse af begrebsforståelsen hos en 9. klasse. Analysen afdækker fællestræk ved nogle elevers forståelse, der viser at de har meget vanskeligt ved at tilegne sig afgørende begrebssammenhænge mellem f.eks. ligning og funktion. Analyse af to kvalitative elevinterview viser endvidere, at elevernes forståelse kan være både sammenhængende og modstandsdygtig over for udfordringer, selvom den ikke er i overensstemmelse med de objektiverede matematiske betydninger af begreberne. Artiklen fremdrager enkelte undervisningsmæssige konsekvenser af analysen.

References

Andersen, K., S. Dahlin, S. Hansen, K.G. Laursen, L.L. Pedersen, S.V. Rasmussen, L. Richter (1995). Forståelser af funktionsbegrebet - en kvalitativ undersøgelse af en 9. klasse Projektrapport ved Nat Bas, gruppe 8, hus 13.1, efteråret 1995. Roskilde Universitetscenter.

Arcavi, A. (1994). Symbol sense: Informal sense-making in formal mathematics.For the Learning of Mathematics, 14, (3), 24-35.

Boaler, J., (1993). The role of contexts in mathematics classroom:Do they make mathematics more "real"? For the Learning of Mathematics, 13, (2), 12-17.

Bollerslev, P., V. Harbo, V. Hartz, P. Olsen, L. Ørsted Petersen & I. Trankjær, (1976-94). Matema. System fra 1 .-10. klassetrin. Gyldendal, København.

Eriksen, D. B. (1993). Personlige og sociale sider af elevernes tilegnelse af faglig viden og kunnen i folkeskolens matematikundervisning. Mi-tekst 87, Matematisk Afdeling, Danmarks Lærerhøjskole, København.

Jessen, C, P. Møller & F. Mørk (1994). Geometri og Funktioner.Matematik - tanke, sprog og redskab. Nordisk Forlag, København.

Kieran, C. (1992). The Learning and Teaching of School Algebra. In Handbook of research on mathematical teaching and learning. D.A. Grows (ed.), NCTM, Macmillan Publ. co. USA, s.390-419.

Kleiner, I. (1993). Functions: Historical and Pedagogical AspectsScience & Education, 2: pp. 183-209. https://doi.org/10.1007/BF00592206

Kroman Clausen, C.C., C.E. Jensen & T. Monrad (1991).Matematiktimen, 8. Grundbog. 2. udgave, Gjellerup & Gad.

MacGregor, M. & K. Stacey (1993): Cognitive Models UnderlyingStudents ́ Formulation of Simple Linear Equations. Journal for Research in Mathematics Education, vol 24, 3,217-232. https://doi.org/10.2307/749345

Schwarz, B. & T. Dreyfus (1995). New action upon old objects: A new ontological perspective on functions.Educational Studies in Mathematics, 29, 259-291. https://doi.org/10.1007/BF01274094

Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin.Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36. https://doi.org/10.1007/BF00302715

Tall, D., (1992). The transition to advanced mathematical thinking: functions, limits, infinity, and proof.In Handbook of research on mathematical teaching and learning. D.A. Grows (ed.), NCTM, Macmillan Publ. co. USA.

Tall, D. & Vinner, S., (1981). Concept image and concept definition in mathematics, with particular reference to limits and continuity.Educational Studies in Mathematics, 12, 151-169. https://doi.org/10.1007/BF00305619

Vinner, S. & T. Dreyfus, (1989). Images and definitions of the concept of function. Journal for Research in Mathematics Education, 20, 356-366. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.20.4.0356

Undervisningsministeriet (1994) & (1995). Skriftlig matematik i 199x. Evalueringshæfter vedrørende de skriftlige eksamener.Udgivet af Gymnasieafdelingen, Fagkonsulenterne

Downloads

Published

1997-03-01

How to Cite

Blomhøj, M. (1997). Funktionsbegrebet og 9. klasse elevers begrebsforståelse. NOMAD Nordic Studies in Mathematics Education, 5(1), 7–31. https://doi.org/10.7146/nomad.v5i1.146482

Issue

Section

Articles