Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber

Authors

  • Morten Blomhøj

Abstract

For at illustrere betydningen af virksomhed med matematisk modellering for elever­ nes tilegnelse af matematiske begreber i den elementære matematikundervisning giver artiklen dels en teoretisk diskussion, dels en præsentation af nogle af over­ vejelserne bag og resultaterne af et udviklingsarbejde vedrørende modellering af dynamiske systemer ved hjælp af differensligninger og regneark. Udviklingsarbejdet har omfattet undervisningsforløb i matematikundervisningen på 9. og 10. klassetrin i den danske folkeskole. Under forløbene har eleverne arbejdet med at opbygge, analysere og kritisere matematiske modeller. Analysen har vist, at elevernes virk­ somhed med modellering indeholder et væsentligt potentiale i forhold til elevernes tilegnelse af de matematiske begreber, der indgår i virksomheden. Artiklen bygger på et udviklingsarbejde, der er en del af en Ph.D.­afhandling med titlen ”Samspil mellem teori og praksis i matematikkens didaktik”.

References

Blomhøj, M. (1992a). Modellering i den elementære matematikundervisning – et didaktisk problemfelt (Tekst MI 58). København: Matematisk Institut, Danmarks Lærerhøjskole.

Blomhøj, M. (1992b). Samspil mellem teori og praksis – en forskningspraksis i matematikkens didaktik (Tekst MI 59). København: Matematisk Institut, Danmarks Lærerhøjskole.

Blomhøj,­ M.,­&­Bredo,­O.­(1992).­Problemløsning­bør­også­være­refleksion.­Psykologisk Pædagogisk Rådgivning, 29(6), 470-487.

Blum, W. (1991). Applications and modelling in mathematics teaching – A review of argu­ ments and instructional aspects. In M. Niss, W. Blum, & I. Huntley (Eds.), Teaching of mathematical modelling and applications (pp. 10­30). Chichester: Ellis Horwood.

Blum, W., Niss, M., & Huntley, I. (Eds.) (1989). Applications, modelling and applied problem solving. Chichester: Ellis Horwood.

Blum, W., & Niss, M. (1989). Mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects – State, trends, and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22, 37­68. https://doi.org/10.1007/BF00302716

Cobb, P. (1989). Experiential, cognitive, and anthropological perspectives in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 9(2), 32­41.

Cobb, P. (1988). The tension between theories of learning and instruction in mathematics education. Educational Psychologist, 23(2), 87­103. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2302_2

Gurtner, J­L., León, C., Nunez, R., & Vitale, B. (1993). The representation, the understanding, and the mastering of experience: Modelling and programming in a school context. In J. de Lange, I. Huntley, C. Keitel, & M. Niss (Eds.), Innovation in mathematics education by modelling and applications (pp. 63­69). Chichester: Ellis Horwood.

Kulturministeriet. (1990). Matematik. Undervisningsvejledning for almen voksen uddannelse. København: Kulturministeriet.

Larsen, I. B., Malmberg, A. C., & Sadolin, V. (1992). Edb-modeller i matematikundervisningen (MI­tekst 51). København: Matematisk Institut, Danmarks Lærerhøjskole. Lerman, S. (1989). Constructivism, mathematics, and mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 20, 211­223.

Malmberg, A. C. (1987). Datamodeller – på tværs af fagene. København: Gjellerup & Gad.

Niss, M. (1989). Aims and scope of applications and modelling in mathematics curricula. I: Applications and modelling in learning and teaching mathematics. In W. Blum, M. Niss, & I. Huntley (Eds.), Applications, modelling, and links to other subjects. Chichester: Ellis Horwood.

Author. Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber

Niss, M. (1987). Applications and modelling in mathematics curriculum – State and trends. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 18 (4), 487­505. https://doi.org/10.1080/0020739870180401

Niss, M. (1980). Nogle perspektiver for matematikundervisningen i de gymnasiale uddan­ nelser frem til 1990. Normat, 28(2), 54­60.

Sadolin, V. (1991). infaREGN – en brugervejledning (Tekst MI 26). København: Matematisk Institut, Danmarks Lærerhøjskole.

Sadolin, V., & Blomhøj, M. (1992). Dynamiske modeller i infaREGN (Tekst MI 72). København: Matematisk Institut, Danmarks Lærerhøjskole.

Steinbring, H. (1989). Routine and meaning in the mathematics classroom. For the Learning of Mathematics, 9(1), 24­33.

Undervisningsministeriet. (1988). Matematik. Bekendtgørelse og vejledende retningslinier (Hæfte nr. 19 i serien om reglerne for fagene i gymnasiet). København: Undervisnings­ ministeriet.

Undervisningsministeriet. (1990). Edb i folkeskolens fag. Regning/matematik og edb. Und- er-visningsvejledning for folkeskolen. København: Undervisningsministeriet.

Vitale, B. (1991). Processes: A dynamical integration of informatics into mathematical education. In C. Hoyles, & R. Noss (Eds.), Logo and mathematics; Research and cur- riculum issues. Cambridge: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/4171.003.0021

Wyndhamn, J. (1992). Matte i livet – livet i matte – Några funderingar om det situations­ bundna tänkandet. I G. Emanuelsson, B. Johansson, B. Rosén, & R. Ryding (Red.) Dokumentation av 7:e Matematikbiennalen (avsnitt M10). Göteborg: Matematikavdelningen Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs Universitet.

Downloads

Published

1993-10-01

How to Cite

Blomhøj, M. (1993). Modellerings betydning for tilegnelsen af matematiske begreber. NOMAD Nordic Studies in Mathematics Education, 1(1), 18–39. Retrieved from https://tidsskrift.dk/NOMAD/article/view/144987

Issue

Section

Articles