Farlige små tal - almendannelse i et risikosamfund
DOI:
https://doi.org/10.7146/nomad.v8i4.146842Abstract
"Når jeg går ombord i et fly, stiger risikoen så for at det falder ned, hvis jeg rejser sammen med nogle, der flyver meget tit?", spørger Mia. Underforstået at rejser man meget, er der større risiko for at falde ned. Og så må det vel dreje sig om at undgå at flyve sammen med sådanne "ulykkesfugle".
Risikosamfundet bruges af nogle sociologer til at karakterisere samfundsudviklingen i vores højteknologiske samfund. Tesen er, at højteknologisk produktion og samfundsorganisering uundgåeligt skaber risikofænomener, som bl.a. udgør en risiko for demokratiet.
Med dette udgangspunkt stiller vi i denne artikel spørgsmålet: Hvordan kan matematikundervisning bidrage til almendannelse i risikosamfundet? Spørgsmålet har vi undersøgt i et samarbejde mellem to matematiklærere og tre forskere inden for matematikkens didaktik. Den anvendte metode kan karakteriseres som samspil mellem forskning og udvikling af praksis. Med iscenesættelse som didaktisk redskab har vi udviklet forløb, hvor eleverne kan arbejde med risikofænomener og med begreber som risikovurdering, troværdighed og ansvarlighed. Forløbene er gennemført, observeret og analyseret med henblik på at give mening til relationen mellem matematikundervisning og almendannelse i et risikosamfund.
I denne artikel refererer vi til en 9. klasse, der arbejder med meget små sandsynligheder, udtager stikprøver og beregner og vurderer risikoen for salmonella i æg.
References
Alrø, H. og Skovsmose, O. (1999): Samtalen som støttende stillads. I F.T.Hansen, og K.Nielsen, (red.). Stilladsering - en pædagogisk metafor. Århus: Klim.
Alrø, H., Blomhøj, M., Bødtkjer, H., Skovsmose, O. og Skånstrøm, M. (2000): Farlige små tal. KvaN, 20(56), 17-27.
Beck, U. (1997): Risikosamfundet - på vej mod en ny modernitet. København: Hans Reitzels forlag. (Første tyske udgave 1986).
Blomhøj, M. (1999): Matematikkens rolle i samfundet og dens betydning for almen matematikundervisning. I M.Blomhøj og L.Øhlenschlæger: Matematik i samfundet - en begrundelse for matematikundervisning? Center for Forskning i Matematiklæring, Danmarks Lærerhøjskole, Roskilde Universitetscenter og Aalborg Universitet.
Center for Forskning i Matematiklæring (1998): Matematiklæring - et nyt forskningscenter. Center for Forskning i Matematiklæring, Danmarks Lærerhøjskole, Roskilde Universitetscenter og Aalborg Universitet.
Melling-Olsen, S. (1977): Indlæring som social proces. København: Rhodos.
Niss, M. (1994): Mathematics in society. I R.Biehler et al. (red.): Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline. Dordrecht: Kluwer, 367-378.
Niss, M. (1999): Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse. Uddannelse, 9, 21-29.
Niss, M. (2000): Gymnasiets opgave, almen dannelse og kompetencer. Uddannelse, 2, 23-33.
Peters, R. S. (1980): Om almendannelsesbegrebets flertydighed og problemet om dets indhold. I Nordenbo, S.E. (red.): R. S. Peters Uddannelsesfilosofi - udvalgte artikler. København: Nyt Nordisk Forlag, 154-178.
Skovsmose, O. (1994): Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3556-8
Skovsmose, O. (1998): Linking mathematics education and democracy: Citizenship, mathematical archaeology, mathemacy and deliberative interaction. ZDM 6, 195-203. Også som skrift nr.2 fra Center for Forskning i Matematiklæring, Danmarks Lærerhøjskole, Roskilde Universitetscenter og Aalborg Universitet. https://doi.org/10.1007/s11858-998-0010-6
Skovsmose, O. og Borba, M. (2000): Research Methodology and Critical Mathematics Education, skrift nr. 17. Center for Forskning i Matematiklæring, Danmarks Lærerhøjskole, Roskilde Universitetscenter og Aalborg Universitet.
Skovsmose, O. og Nielsen, L. (1996): Critical Mathematics Education. I A.J.Bishop, K.Clements, C.Keitel, J.Kilpatrick and C.Laborde (eds.): International Handbook of Mathematics Education I-II. Dordrecht: Kluwer, 1257-1288.
Skovsmose, O. og Valero, P. (1999): Breaking political neutrality: The critical engagement of mathematics education with democracy. ZDM 6, 195-203. Også som skrift nr. 11 fra Center for Forskning i Matematiklæring, Danmarks Lærerhøjskole, Roskilde Universitets- center og Aalborg Universitet.
UVM (1995): Matematik, faghæfte 12. Undervisningsministeriet, Folkeskoleafdelingen.
Vithal, R. (2000). In search of a pedagogy of conflict and dialoguefor mathematics education. Doktorafhandling, Aalborg University, Aalborg.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.