Interaktiv digital litteratur i fremmedsprogsundervisningen

En undersøgelse af elevers litteraturlæsning i udskolingen

Authors

  • Juljana Jacobsen Læreruddannelsen i Aarhus, VIA University College
  • Karen Bruntt
  • Nanna Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152732

Keywords:

læselyst, fremmedsprogsundervisning, digital litteratur, udskoling

Abstract

Artiklen formidler et forsknings- og udviklingsprojekt, der undersøger elevers læselyst og læsevaner med hensyn til litterære tekster på fremmedsprogene tysk og engelsk, både i digitale og analoge medier. Efter en introduktion af projektets baggrund, formål, teoretisk ramme og empirisk grundlag, præsenteres kort en didaktisk intervention med to undervisningsforløb i 7. klasse i engelsk og 8. klasse i tysk, der inddrager både dialog og analog litteratur. Artiklen analyserer data og danner synteser på tværs af bl.a. lærer- og elevstemmer fra spørgeskemaer, elevfokusgruppeinterviews, og observationer, og fremhæver nogle af projektets vigtigste fund. I kraft af disse fund giver artiklen afslutningsvis nogle anbefalinger til kriterier for valg af litterære tekster i fremmedsprogene for at styrke læselysten hos elever. 

References

Andersen, T. R., Bruhn, J., Christensen, N. Kjerkegaard, S., Linkis, S.T., Pedersen, B.S. & Rustad, H. K. (Red.) (2018). Litteratur mellem medier. Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/j.ctv34wmpn3

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oam

Bredella, L. (2012). Narratives und interkulturelles Verstehen: zur Entwicklung von Empathie-, Urteils- und Kooperationsfähigkeit. Tübingen: Narr Verlag.

Hansen, S. R., Hansen, T. I. & Petterson, M. (2022). Børn og unges læsning 2021, Aarhus Universitetsforlag.

Hayles, N. K. (2008). Electronic Literature. New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Henkel, A. Q. (2023). Børnelitteratur i en medietid. Frederiksberg: Samfundslitteratur

Iser, W. (1978). The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore/London: Johns Hopkins University Press. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Krashen, S. (2004). The Power of Reading. London: Bloomsbury Publishing.

Lütge, C., Merse, T., Owczarek, C. & Stannard, M. (2019). Crossovers: Digitalization and literature in foreign language education. Studies in Second Language Learning and Teaching (9)3, 519-540.https://doi.org/10.14746/ssllt.2019.9.3.5

Rettberg, S. (2018). Electronic Literature. Cambridge: Polity Press.

Downloads

Published

2025-08-22

How to Cite

Jacobsen, J., Bruntt, K., & Jørgensen, N. (2025). Interaktiv digital litteratur i fremmedsprogsundervisningen: En undersøgelse af elevers litteraturlæsning i udskolingen . Sprogforum, 31(80), 61–67. https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152732

Most read articles by the same author(s)