Interaktiv digital litteratur i fremmedsprogsundervisningen
En undersøgelse af elevers litteraturlæsning i udskolingen
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152732Keywords:
læselyst, fremmedsprogsundervisning, digital litteratur, udskolingAbstract
Artiklen formidler et forsknings- og udviklingsprojekt, der undersøger elevers læselyst og læsevaner med hensyn til litterære tekster på fremmedsprogene tysk og engelsk, både i digitale og analoge medier. Efter en introduktion af projektets baggrund, formål, teoretisk ramme og empirisk grundlag, præsenteres kort en didaktisk intervention med to undervisningsforløb i 7. klasse i engelsk og 8. klasse i tysk, der inddrager både dialog og analog litteratur. Artiklen analyserer data og danner synteser på tværs af bl.a. lærer- og elevstemmer fra spørgeskemaer, elevfokusgruppeinterviews, og observationer, og fremhæver nogle af projektets vigtigste fund. I kraft af disse fund giver artiklen afslutningsvis nogle anbefalinger til kriterier for valg af litterære tekster i fremmedsprogene for at styrke læselysten hos elever.
References
Andersen, T. R., Bruhn, J., Christensen, N. Kjerkegaard, S., Linkis, S.T., Pedersen, B.S. & Rustad, H. K. (Red.) (2018). Litteratur mellem medier. Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/j.ctv34wmpn3
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oam
Bredella, L. (2012). Narratives und interkulturelles Verstehen: zur Entwicklung von Empathie-, Urteils- und Kooperationsfähigkeit. Tübingen: Narr Verlag.
Hansen, S. R., Hansen, T. I. & Petterson, M. (2022). Børn og unges læsning 2021, Aarhus Universitetsforlag.
Hayles, N. K. (2008). Electronic Literature. New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Henkel, A. Q. (2023). Børnelitteratur i en medietid. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Iser, W. (1978). The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore/London: Johns Hopkins University Press. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Krashen, S. (2004). The Power of Reading. London: Bloomsbury Publishing.
Lütge, C., Merse, T., Owczarek, C. & Stannard, M. (2019). Crossovers: Digitalization and literature in foreign language education. Studies in Second Language Learning and Teaching (9)3, 519-540.https://doi.org/10.14746/ssllt.2019.9.3.5
Rettberg, S. (2018). Electronic Literature. Cambridge: Polity Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.