Digitale teknologier i grundskolens fremmedsprogsundervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v28i75.136084Referencer
Blikstad-Balas, M. & Klette, K. (2020). Still a long way to go. Narrow and transmissive use of technology in the classroom. Nordic Journal of Digital Literacy, 15 (1), 55-68. doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-01-05.
Canale, M. (1983). From communicative competence to communicative language pedagogy. I: Richards, J. & Schmidt, R. (red.), Language and communication (s. 2-27). London: Longman.
Canale, M. & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing.
Applied Linguistics, 1 (1), 1-47.
Caviglia, F., Dalsgaard, C. & Thomsen, M.B. (2021). Undersøgelse af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen – Sproglæreres anvendelse af digitale teknologier i gymnasiet. København: DPU, Aarhus Universitet. Lokaliseret 12. september 2022 på pure.au.dk/portal/files/213331375/FREMDitSPROG_sporgeskemaundersogelse_marts2021.pdf.
Clarke, A.E. (2003). Situational analyses: Grounded theory mapping after the postmodern turn. Symbolic Interaction, 26 (4), 553-576.doi.org/10.1525/si.2003.26.4.553.
Habermas, J. (1971). Vorbereitende Bemerkungen zu einer Theorie der kommunikativen Kompetenz. I: Habermas, J. & Luhmann, N., Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet – fra læremiddel til undervisning. København: Akademisk Forlag.
Hansen, T.I. & Bundsgaard, J. (2016). Effektmåling af demonstrationsskoleforsøg: Afrapportering af kvantitative undersøgelser på tværs af de tre demonstrationsskoleprojekter i AUUC-konsortiet. Odense: Lærermiddel.dk. Lokaliseret 12. september 2022 på http://pure.au.dk/portal/files/95992256/Bilag_A._Effektm_ling_af_demonstrationsskolefors_g.pdf.
Hymes, D. (1972). On communicative competence. I: Pride, J.B. & Holmes, J. (red.), Sociolinguistics. Selected readings (s. 269-293).
Harmondsworth: Penguin.Iversen, O.S., Dindler, C. & Smith, R.C. (2019). En designtilgang til teknologiforståelse. Frederikshavn: Dafolo.
Jacobsen, G.H.J., Jørgensen, N. & Gyde, I. (2022). Digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen – fra teori til konkret praksis gennem sprogdidaktiske overvejelser. Sproglæreren, 2, 22-27.
Kabel, K., Christensen, M.V. & Brok, L.S. (2019). Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk ? Statusrapport Gramma3. Lokaliseret 12. september 2022 på videnomlaesning.dk/media/2762/ gramma3rapport-2019.pdf.
Nørgaard, R.T. (2020). Teknologifantasi. KvaN, 117, 65-79.
Rönnerman, K. & Salo, P. (2012). ‘Collaborative and action research’ within education: A Nordic perspective. Nordic Studies in Education, 32 (1), 1-16.
Tornberg, U. (2001). Sprogdidaktik. København: L&R Uddannelse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.