Digitale teknologier i grundskolens fremmedsprogsundervisning

Forfattere

  • Mette Vedsgaard Christensen
  • Juljana Gjata Hjorth Jacobsen
  • Nanna Jørgensen
  • Ida Gyde Hansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v28i75.136084

Referencer

Blikstad-Balas, M. & Klette, K. (2020). Still a long way to go. Narrow and transmissive use of technology in the classroom. Nordic Journal of Digital Literacy, 15 (1), 55-68. doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-01-05.

Canale, M. (1983). From communicative competence to communicative language pedagogy. I: Richards, J. & Schmidt, R. (red.), Language and communication (s. 2-27). London: Longman.

Canale, M. & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing.

Applied Linguistics, 1 (1), 1-47.

Caviglia, F., Dalsgaard, C. & Thomsen, M.B. (2021). Undersøgelse af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen – Sproglæreres anvendelse af digitale teknologier i gymnasiet. København: DPU, Aarhus Universitet. Lokaliseret 12. september 2022 på pure.au.dk/portal/files/213331375/FREMDitSPROG_sporgeskemaundersogelse_marts2021.pdf.

Clarke, A.E. (2003). Situational analyses: Grounded theory mapping after the postmodern turn. Symbolic Interaction, 26 (4), 553-576.doi.org/10.1525/si.2003.26.4.553.

Habermas, J. (1971). Vorbereitende Bemerkungen zu einer Theorie der kommunikativen Kompetenz. I: Habermas, J. & Luhmann, N., Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet – fra læremiddel til undervisning. København: Akademisk Forlag.

Hansen, T.I. & Bundsgaard, J. (2016). Effektmåling af demonstrationsskoleforsøg: Afrapportering af kvantitative undersøgelser på tværs af de tre demonstrationsskoleprojekter i AUUC-konsortiet. Odense: Lærermiddel.dk. Lokaliseret 12. september 2022 på http://pure.au.dk/portal/files/95992256/Bilag_A._Effektm_ling_af_demonstrationsskolefors_g.pdf.

Hymes, D. (1972). On communicative competence. I: Pride, J.B. & Holmes, J. (red.), Sociolinguistics. Selected readings (s. 269-293).

Harmondsworth: Penguin.Iversen, O.S., Dindler, C. & Smith, R.C. (2019). En designtilgang til teknologiforståelse. Frederikshavn: Dafolo.

Jacobsen, G.H.J., Jørgensen, N. & Gyde, I. (2022). Digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen – fra teori til konkret praksis gennem sprogdidaktiske overvejelser. Sproglæreren, 2, 22-27.

Kabel, K., Christensen, M.V. & Brok, L.S. (2019). Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk ? Statusrapport Gramma3. Lokaliseret 12. september 2022 på videnomlaesning.dk/media/2762/ gramma3rapport-2019.pdf.

Nørgaard, R.T. (2020). Teknologifantasi. KvaN, 117, 65-79.

Rönnerman, K. & Salo, P. (2012). ‘Collaborative and action research’ within education: A Nordic perspective. Nordic Studies in Education, 32 (1), 1-16.

Tornberg, U. (2001). Sprogdidaktik. København: L&R Uddannelse.

Downloads

Publiceret

2023-02-20

Citation/Eksport

Vedsgaard Christensen, M., Gjata Hjorth Jacobsen, J., Jørgensen, N., & Gyde Hansen, I. (2023). Digitale teknologier i grundskolens fremmedsprogsundervisning. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 28(75), 10. https://doi.org/10.7146/spr.v28i75.136084

Nummer

Sektion

Artikler