Sprog integreret med fag? Ja, tak

Authors

  • Sanne Larsen Københavns Universitet
  • Camilla Falk Rønne Nissen Københavns Universitet
  • Anne Holmen Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.147278

Abstract

I artiklen Sprog integreret med fag? Ja, tak diskuterer Sanne Larsen, Camilla Falk Rønne Nielsen og Anne Holmen en række udviklingsprojekter og modeller vedr. sprog som tillægskompetence på mel-lemlange og lange videregående uddannelser. De fokuserer på tre udviklingsprojekter i Danmark: ’Sprogstrategisk satsning’, ’Modeller for undervisning i sprog som tillægskompetence’ og ’Sprogløft i tysk og fransk’. Projekterne bekræfter at der er en interesse for sprog blandt studerende på de vide-regående uddannelser, men også at sprogkurser o.l. ikke er tilstrækkelig tilpasset til de studerendes mange forskellige karriereønsker. Forfatterne diskuterer nogle organisatoriske modeller og foreslår nogle anbefalinger.

References

Airey, J. (2011). The disciplinary literacy discussion matrix: A heuristic tool for initiating collaboration in higher education. Across the Disciplines, 8 (3). Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://wac.colostate.edu/docs/atd/clil/airey.cfm. https://doi.org/10.37514/ATD-J.2011.8.3.18

Bojsen, H., Daryai-Hansen, P., Holmen, A. & Risager, K. (red.) (2023). Translanguaging and Epistemological Decentring in Higher Education and Research. Bristol: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/BOJSEN0893

Bojsen, H. (red.) (2018). Hvis du ikke kan sproget. Om flersprogethed og læring på RUCs sprogprofiler. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

Caviglia, F. & Fernández, S. (2023). Fremmedsprog som tillægskompetence? Ja tak. Sprogforum 77, 9-15. Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://tidsskrift.dk/spr/issue/view/10534/2060.

Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR). Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing. Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages.

Coyle, D., Hood, P. & Marsh, D. (2010). Content and Language Integrated Learning. Cambrdige: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009024549

Daryai-Hansen, P., Gerber, B., Lörincz, I., Haller, M., Ivanova, O., Krumm, H-J., & Reich, H. H. (2015). Pluralistic approaches to languages in the curriculum: The Case of French-speaking Switzerland, Spain and Austria. International Journal of Multilingualism, 12 (1), 109-127. https://doi.org/10.1080/14790718.2014.948877

Kirilova, M., Holmen, A. & Larsen, S. (2023). More Languages for More Students. Practice, Ideology and Management. I: Bojsen m.fl. (red.), Translanguaging and Epistemological Decentring in Higher Education and Research (s. 49-74). Bristol: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781800410909-004

Kraft, K., Larsen, S., & Holmen, A. (2023). Sprog som tillægskompetence: Hvilke sprog og hvorfor? Sprogforum, 75, 89-97.

Larsen, A. V. (2023). Lærendes behov og mål - personlige læringsmål som værktøj i forbindelse med sprog som tillægskompetence. Sprogforum, 77, 45-52.

Regeringen (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://ufm.dk/publikationer/2017/strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.

Downloads

Published

2024-08-26

How to Cite

Larsen , S., Nissen, C. F. R., & Holmen, A. (2024). Sprog integreret med fag? Ja, tak. Sprogforum, 30(1), 59–66. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.147278