Sprog integreret med fag? Ja, tak
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.147278Abstract
I artiklen Sprog integreret med fag? Ja, tak diskuterer Sanne Larsen, Camilla Falk Rønne Nielsen og Anne Holmen en række udviklingsprojekter og modeller vedr. sprog som tillægskompetence på mel-lemlange og lange videregående uddannelser. De fokuserer på tre udviklingsprojekter i Danmark: ’Sprogstrategisk satsning’, ’Modeller for undervisning i sprog som tillægskompetence’ og ’Sprogløft i tysk og fransk’. Projekterne bekræfter at der er en interesse for sprog blandt studerende på de vide-regående uddannelser, men også at sprogkurser o.l. ikke er tilstrækkelig tilpasset til de studerendes mange forskellige karriereønsker. Forfatterne diskuterer nogle organisatoriske modeller og foreslår nogle anbefalinger.
References
Airey, J. (2011). The disciplinary literacy discussion matrix: A heuristic tool for initiating collaboration in higher education. Across the Disciplines, 8 (3). Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://wac.colostate.edu/docs/atd/clil/airey.cfm. https://doi.org/10.37514/ATD-J.2011.8.3.18
Bojsen, H., Daryai-Hansen, P., Holmen, A. & Risager, K. (red.) (2023). Translanguaging and Epistemological Decentring in Higher Education and Research. Bristol: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/BOJSEN0893
Bojsen, H. (red.) (2018). Hvis du ikke kan sproget. Om flersprogethed og læring på RUCs sprogprofiler. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Caviglia, F. & Fernández, S. (2023). Fremmedsprog som tillægskompetence? Ja tak. Sprogforum 77, 9-15. Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://tidsskrift.dk/spr/issue/view/10534/2060.
Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR). Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing. Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages.
Coyle, D., Hood, P. & Marsh, D. (2010). Content and Language Integrated Learning. Cambrdige: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009024549
Daryai-Hansen, P., Gerber, B., Lörincz, I., Haller, M., Ivanova, O., Krumm, H-J., & Reich, H. H. (2015). Pluralistic approaches to languages in the curriculum: The Case of French-speaking Switzerland, Spain and Austria. International Journal of Multilingualism, 12 (1), 109-127. https://doi.org/10.1080/14790718.2014.948877
Kirilova, M., Holmen, A. & Larsen, S. (2023). More Languages for More Students. Practice, Ideology and Management. I: Bojsen m.fl. (red.), Translanguaging and Epistemological Decentring in Higher Education and Research (s. 49-74). Bristol: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781800410909-004
Kraft, K., Larsen, S., & Holmen, A. (2023). Sprog som tillægskompetence: Hvilke sprog og hvorfor? Sprogforum, 75, 89-97.
Larsen, A. V. (2023). Lærendes behov og mål - personlige læringsmål som værktøj i forbindelse med sprog som tillægskompetence. Sprogforum, 77, 45-52.
Regeringen (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. Lokaliseret d. 18. juni 2024 på https://ufm.dk/publikationer/2017/strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.