Tosprogede elevers engelskkundskaber

Forfattere

  • Anne Holmen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114633

Resumé

På skoler rundt om i landet møder jeg ofte det synspunkt, at engelsk er et svært fag for tosprogede elever i folkeskole og ungdomsuddannelser. Synspunktet bekræftes af interview med unge i gymnasiet (fx Seeberg 1995) og af resultaterne af den prøve, som EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) anvendte i sin evaluering af engelsk i grundskolen i 2003. En udbredt forklaring på de tosprogede elevers vanskeligheder er, at der med engelsk er tale om sprog nummer tre eller fire, og at deres tilegnelses- proces af den grund bliver besværliggjort. Ifølge denne forklaring er der mentale kapacitetsproblemer forbundet med tredjesprogstilegnelse, som bevirker, at selve processen adskiller sig negativt fra tilegnelsen af første fremmedsprog. Problemerne lokaliseres med andre ord i de tosprogede elevers evne til at bearbejde og lære et nyt sprog, dvs. i en kognitiv forklaring. (...)

Downloads

Publiceret

2006-06-01

Citation/Eksport

Holmen, A. (2006). Tosprogede elevers engelskkundskaber. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 12(36), 35–40. https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114633