Tosprogede elevers engelskkundskaber

Authors

  • Anne Holmen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114633

Abstract

På skoler rundt om i landet møder jeg ofte det synspunkt, at engelsk er et svært fag for tosprogede elever i folkeskole og ungdomsuddannelser. Synspunktet bekræftes af interview med unge i gymnasiet (fx Seeberg 1995) og af resultaterne af den prøve, som EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) anvendte i sin evaluering af engelsk i grundskolen i 2003. En udbredt forklaring på de tosprogede elevers vanskeligheder er, at der med engelsk er tale om sprog nummer tre eller fire, og at deres tilegnelses- proces af den grund bliver besværliggjort. Ifølge denne forklaring er der mentale kapacitetsproblemer forbundet med tredjesprogstilegnelse, som bevirker, at selve processen adskiller sig negativt fra tilegnelsen af første fremmedsprog. Problemerne lokaliseres med andre ord i de tosprogede elevers evne til at bearbejde og lære et nyt sprog, dvs. i en kognitiv forklaring. (...)

Downloads

Published

2006-06-01

How to Cite

Holmen, A. (2006). Tosprogede elevers engelskkundskaber. Sprogforum, 12(36), 35–40. https://doi.org/10.7146/spr.v12i36.114633