Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145757Abstract
Artiklen Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang, af Nicolai Schar-tau Andersen, Kirsten Oldenburg Lauta og Stephanie Kim Löbl, handler om spilaktiviteter i under-visningen i engelsk, tysk og fransk. Forfatterne introducerer en designmodel for spildidaktik der er udviklet og afprøvet med lærerstuderende i de tre fag. Modellen er en cirkelmodel der omfatter seks faser hvor de studerende arbejder ud fra allerede eksisterende spil og foreslår hvordan det pågældende spil kan ændres så det imødekommer specifikke udfordringer i sproglæringen, udfordringer som de studerende selv har defineret på forhånd. Forfatterne overvejer også om man kan inddrage elever i designprocessen: Kan elever være med til at udvikle spil mens de lærer målsproget?
References
Aguado, K. (2002). Formelhafe Sequenzen und ihre Funktion für den L2-Erwerb i: ZfAL, 37/2002
Bach, G. & Timm, J. P. (2003). Handlungsorientierung als Ziel und als Methode. I: Bach, G. & Timm J.P (red.). Englischunterricht, Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag.
Ellis, R. (2003). Tasked-based Language Learning and Teaching. Oxford University Press.
Hanghøj, T. (2019). Digitale spil i undervisningen: Overblik over et broget landskab, Tidsskriftet Læring & Medier (LOM) nr. 21 -20, 2019.
https://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112888
Hofmeyer, M. (2023). Direct qualitative assessment of language learning outcomes in digital game-based interaction; An exploratory case study. I: Petersen & Jabarri Digital Games in Language Learning - Case studies and applications, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003240075-5
Iversen, O. S. & Dindler, C., Smith, R. C. (2019). En designtilgang til teknologiforståelse. Dafolo.
Long, M. H. (1989). Task, group, and task-group interactions. University of Hawaii working papers in ESL, 8(2), 1-26.
Skovbjerg, H. M. & Jørgensen, H. H. (2021). Legekvaliteter. Udvikling af et begreb om det legende i lærer- og pædagoguddannelsen. Læring og Medier, 24. https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.127125
Urrutia León, W., & Vega Cely, E. (2010). Encouraging Teenagers to Improve Speaking Skills through Games in a Colombian Public School. Profile Issues in Teachers' Professional Development, 12(1), 11-31. Bogotá, Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.