Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang

Authors

  • Nicolai Schartau Andersen Københavns Professionshøjskole
  • Kirsten Oldenburg Lauta Københavns Professionshøjskole
  • Stephanie Kim Löbl Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145757

Abstract

Artiklen Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang, af Nicolai Schar-tau Andersen, Kirsten Oldenburg Lauta og Stephanie Kim Löbl, handler om spilaktiviteter i under-visningen i engelsk, tysk og fransk. Forfatterne introducerer en designmodel for spildidaktik der er udviklet og afprøvet med lærerstuderende i de tre fag. Modellen er en cirkelmodel der omfatter seks faser hvor de studerende arbejder ud fra allerede eksisterende spil og foreslår hvordan det pågældende spil kan ændres så det imødekommer specifikke udfordringer i sproglæringen, udfordringer som de studerende selv har defineret på forhånd. Forfatterne overvejer også om man kan inddrage elever i designprocessen: Kan elever være med til at udvikle spil mens de lærer målsproget?

Author Biographies

Nicolai Schartau Andersen, Københavns Professionshøjskole

Cand.phil

Lektor på Københavns Professionshøjskole

Kirsten Oldenburg Lauta , Københavns Professionshøjskole

Cand.mag

Lektor på Københavns Professionshøjskole

Stephanie Kim Löbl, Københavns Professionshøjskole

ph.d.

Adjunkt på Københavns Professionshøjskole

References

Aguado, K. (2002). Formelhafe Sequenzen und ihre Funktion für den L2-Erwerb i: ZfAL, 37/2002

Bach, G. & Timm, J. P. (2003). Handlungsorientierung als Ziel und als Methode. I: Bach, G. & Timm J.P (red.). Englischunterricht, Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag.

Ellis, R. (2003). Tasked-based Language Learning and Teaching. Oxford University Press.

Hanghøj, T. (2019). Digitale spil i undervisningen: Overblik over et broget landskab, Tidsskriftet Læring & Medier (LOM) nr. 21 -20, 2019.

https://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112888

Hofmeyer, M. (2023). Direct qualitative assessment of language learning outcomes in digital game-based interaction; An exploratory case study. I: Petersen & Jabarri Digital Games in Language Learning - Case studies and applications, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003240075-5

Iversen, O. S. & Dindler, C., Smith, R. C. (2019). En designtilgang til teknologiforståelse. Dafolo.

Long, M. H. (1989). Task, group, and task-group interactions. University of Hawaii working papers in ESL, 8(2), 1-26.

Skovbjerg, H. M. & Jørgensen, H. H. (2021). Legekvaliteter. Udvikling af et begreb om det legende i lærer- og pædagoguddannelsen. Læring og Medier, 24. https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.127125

Urrutia León, W., & Vega Cely, E. (2010). Encouraging Teenagers to Improve Speaking Skills through Games in a Colombian Public School. Profile Issues in Teachers' Professional Development, 12(1), 11-31. Bogotá, Colombia.

Downloads

Published

2024-08-26

How to Cite

Schartau Andersen, N., Oldenburg Lauta , K., & Kim Löbl, S. (2024). Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang . Sprogforum, 30(1), 18–23. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145757

Most read articles by the same author(s)