Interkulturel og sproglig læring

en Cyklus-Task-Chunks-tilgang

Forfattere

  • Lone Krogsgaard Svarstad
  • Jette von Holst-Pedersen
  • Catherine Watson
  • Helene Ae Hee Bang Appel
  • Stephanie Kim Löbl

Referencer

Aguado, K. (2002). Formelhafte Sequenzen und ihre Funktion für den L2-Erwerb. Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 37, 27-49.

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Bristol: Multilingual

Matters.

Byram, M. (2021). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Revisited. Bristol: Multilingual Matters.

Byram, M. & Risager, K. (1999). Language teachers, politics and cultures. Clevedon: Multilingual Matters.

Daryai-Hansen, P., Fischer-Rasmussen, A-M., Fenyvesi, K., Gebauer, M., Gorbahn, K., Hansen, C., Hermann, M., Lauta, K., Rannestad, A.K.S., Schepers, C. & Vinther, P. (2020). Tyskelevers og tyskstuderendes kognition – opsummering af undersøgelsens centrale resultater: Et projekt støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog. København, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet.

Ellis, R. (2017). An options-based approach to doing task-based language teaching. I: Eisenmann, M. & Summer, T. (red.), Basic issues in EFL teaching and learning (2. udg., s. 17-30). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Guilherme, M. (2002). Critical citizens for an intercultural world: Foreign language education as cultural politics. Clevedon: Multilingual Matters.

Liddicoat, A.J. & Scarino, A. (2013). Intercultural language teaching and learning. Chichester: Wiley/Blackwell.

McConachy, T., Gelubeva, I. & Wagner, M. (red.) (2022). Intercultural learning in language education and beyond. Evolving concepts, perspectives and practices. Bristol: Multilingual Matters.

Pedersen, M.S. (2019). Taskbaseret kommunikativ sprogundervisning. I: Gregersen, A.S. (red.), Sprogfag i forandring – pædagogik og praksis (3. udg., bind 2, s. 55-78). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Plauborg, H., Andersen, J.V. & Bayer, M. (2009). Aktionslæring: Læring i og af praksis. København: Hans Reitzels Forlag.

Risager, K. & Svarstad, L.K. (2020). Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Slåttvik, A.B, Daugaard, L.M. & Jakobsen, A.S. (2020). Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling – en behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet. Rapport. Et projekt støttet af det Nationale Center for Fremmedsprog.

Svarstad, L.K. (2016). Teaching interculturality: Developing and engaging in pluralistic discourses in English Language Teaching. Ph.d.-afhandling. Aarhus: Aarhus University Press.

Svarstad, L.K. & Risager, K. (2020). Uddannelse af kritiske verdensborgere – FN’s Verdensmål i alle sprogfag. Sprogforum, 26 (71), 16-22.

Svarstad, L.K., von Holst-Pedersen, J., Watson, C., Appel, H.B. & Löbl, S.K. (2022). Motivation for fremmedsprog og FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring. Et projekt støttet af det Nationale Center for Fremmedsprog og Københavns Professionshøjskole.

Verstraete-Hansen, L. & Kanareva-Dimistroska, A. (2020). Kvalitetsudvikling og efteruddannelses i et brobygningsperspektiv. En behovsanalyse i faget fransk. Rapport. Et projekt støttet af det Nationale Center for Fremmedsprog.

von Holst-Pedersen, J. (2018). Chunks – et stillads for sproglig udvikling. I: Daryai-Hansen, P. m.fl. (red.), Fremmedsprogsdidaktik. Mellem fag og didaktik (s. 83-100). København: Hans Reitzels Forlag.

Publiceret

2023-06-19

Citation/Eksport

Krogsgaard Svarstad, L., von Holst-Pedersen, J., Watson, C., Ae Hee Bang Appel, H., & Kim Löbl, S. (2023). Interkulturel og sproglig læring: en Cyklus-Task-Chunks-tilgang. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 29(76). Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/138177