Interkulturel og sproglig læring
en Cyklus-Task-Chunks-tilgang
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v29i76.138177Referencer
Aguado, K. (2002). Formelhafte Sequenzen und ihre Funktion für den L2-Erwerb. Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 37, 27-49.
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Bristol: Multilingual
Matters.
Byram, M. (2021). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Revisited. Bristol: Multilingual Matters.
Byram, M. & Risager, K. (1999). Language teachers, politics and cultures. Clevedon: Multilingual Matters.
Daryai-Hansen, P., Fischer-Rasmussen, A-M., Fenyvesi, K., Gebauer, M., Gorbahn, K., Hansen, C., Hermann, M., Lauta, K., Rannestad, A.K.S., Schepers, C. & Vinther, P. (2020). Tyskelevers og tyskstuderendes kognition – opsummering af undersøgelsens centrale resultater: Et projekt støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog. København, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet.
Ellis, R. (2017). An options-based approach to doing task-based language teaching. I: Eisenmann, M. & Summer, T. (red.), Basic issues in EFL teaching and learning (2. udg., s. 17-30). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
Guilherme, M. (2002). Critical citizens for an intercultural world: Foreign language education as cultural politics. Clevedon: Multilingual Matters.
Liddicoat, A.J. & Scarino, A. (2013). Intercultural language teaching and learning. Chichester: Wiley/Blackwell.
McConachy, T., Gelubeva, I. & Wagner, M. (red.) (2022). Intercultural learning in language education and beyond. Evolving concepts, perspectives and practices. Bristol: Multilingual Matters.
Pedersen, M.S. (2019). Taskbaseret kommunikativ sprogundervisning. I: Gregersen, A.S. (red.), Sprogfag i forandring – pædagogik og praksis (3. udg., bind 2, s. 55-78). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Plauborg, H., Andersen, J.V. & Bayer, M. (2009). Aktionslæring: Læring i og af praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
Risager, K. & Svarstad, L.K. (2020). Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Slåttvik, A.B, Daugaard, L.M. & Jakobsen, A.S. (2020). Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling – en behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet. Rapport. Et projekt støttet af det Nationale Center for Fremmedsprog.
Svarstad, L.K. (2016). Teaching interculturality: Developing and engaging in pluralistic discourses in English Language Teaching. Ph.d.-afhandling. Aarhus: Aarhus University Press.
Svarstad, L.K. & Risager, K. (2020). Uddannelse af kritiske verdensborgere – FN’s Verdensmål i alle sprogfag. Sprogforum, 26 (71), 16-22.
Svarstad, L.K., von Holst-Pedersen, J., Watson, C., Appel, H.B. & Löbl, S.K. (2022). Motivation for fremmedsprog og FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring. Et projekt støttet af det Nationale Center for Fremmedsprog og Københavns Professionshøjskole.
Verstraete-Hansen, L. & Kanareva-Dimistroska, A. (2020). Kvalitetsudvikling og efteruddannelses i et brobygningsperspektiv. En behovsanalyse i faget fransk. Rapport. Et projekt støttet af det Nationale Center for Fremmedsprog.
von Holst-Pedersen, J. (2018). Chunks – et stillads for sproglig udvikling. I: Daryai-Hansen, P. m.fl. (red.), Fremmedsprogsdidaktik. Mellem fag og didaktik (s. 83-100). København: Hans Reitzels Forlag.
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.