Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik

- en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer

Forfattere

  • Petra Daryai-Hansen Københavns Universitet
  • Natascha Drachmann Drachmann Københavns Universitet
  • Line Krogager Andersen Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145855

Resumé

Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer, af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krog-ager Andersen, beskriver og forklarer en model over de mange dimensioner af flersprogethedsdidaktik. Modellen skelner mellem integreret sprogdidaktik, interkomprehensionsdidaktik og sproglig bevidstheds- og anerkendelsesdidaktik. Den skelner desuden mellem praktisk sproglig opmærksomhed, metasproglig opmærksomhed og kritisk sproglig opmærksomhed. Forfatterne illustrerer modellen med nogle udskrifter fra 1. og 9. klasse, og de peger på hvordan modellen kan bruges i analyser af læreplaner og læremidler.

Forfatterbiografier

Petra Daryai-Hansen, Københavns Universitet

ph.d. 

Lektor på Københavns Universitet

Natascha Drachmann Drachmann, Københavns Universitet

ph.d. 

Gæsteforsker på Københavns Universitet

Line Krogager Andersen , Syddansk Universitet

ph.d.

Postdoc på Syddansk Universitet

Referencer

Candelier, M., Camilleri-Grima, A., Castellotti, V., de Pietro, J.-F., Lörincz, I., Meißner, F.-J., Schröder-Sura, A. & Noguerol, A. (2010) FREPA. Framework of reference for pluralistic approaches to languages and cultures. Europarådet, European Centre for Modern Languages.

Clark, E. V. (1978). Awareness of Language: Some evidence from what children say and do. I A.

Sinclair, R. Jarvella & W. J. M. Levelt (red.), The Child’s Conception of Language (s. 17-44). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-67155-5_2

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Krogager Andersen, L. (2022). Rethinking Language Awareness in the Context of Plurilingual Education – a Study across Educational Levels in Denmark. www.plurilingualeducation.ku.dk

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (forthcoming a). Conceptualizing Students‘ Language Awareness across Educational Levels in the Context of Plurilingual Education: Within- and Cross-Case Findings from Grades 1, 7 and 11. Language Awareness.

https://doi.org/10.1080/09658416.2023.2300268

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Meidell Sigsgaard, A.V. (2019). Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfag. Sprogforum, 68, 46-53. https://doi.org/10.7146/spr.v25i68.128433

Fairclough, N. (1992). Critical language awareness. Longman Publishing.

Gombert, E. J. (1992). Metalinguistic development. Harvester Wheatsheaf.

Timmermans, S., & Tavory, I. (2012). Theory Construction in Qualitative Research: From Grounded Theory to Abductive Analysis. Sociological Theory, 30(3), 167-186. https://doi.org/10.1177/0735275112457914

van Lier, L. (2004) The ecology and semiotics of language learning: a sociocultural perspective. Kluwer Academic. https://doi.org/10.1007/1-4020-7912-5

Downloads

Publiceret

2024-08-26

Citation/Eksport

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. D., & Krogager Andersen , L. (2024). Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik : - en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer . Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(1), 40–46. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145855

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

1 2 > >>