Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik
- en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145855Resumé
Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer, af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krog-ager Andersen, beskriver og forklarer en model over de mange dimensioner af flersprogethedsdidaktik. Modellen skelner mellem integreret sprogdidaktik, interkomprehensionsdidaktik og sproglig bevidstheds- og anerkendelsesdidaktik. Den skelner desuden mellem praktisk sproglig opmærksomhed, metasproglig opmærksomhed og kritisk sproglig opmærksomhed. Forfatterne illustrerer modellen med nogle udskrifter fra 1. og 9. klasse, og de peger på hvordan modellen kan bruges i analyser af læreplaner og læremidler.
Referencer
Candelier, M., Camilleri-Grima, A., Castellotti, V., de Pietro, J.-F., Lörincz, I., Meißner, F.-J., Schröder-Sura, A. & Noguerol, A. (2010) FREPA. Framework of reference for pluralistic approaches to languages and cultures. Europarådet, European Centre for Modern Languages.
Clark, E. V. (1978). Awareness of Language: Some evidence from what children say and do. I A.
Sinclair, R. Jarvella & W. J. M. Levelt (red.), The Child’s Conception of Language (s. 17-44). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-67155-5_2
Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Krogager Andersen, L. (2022). Rethinking Language Awareness in the Context of Plurilingual Education – a Study across Educational Levels in Denmark. www.plurilingualeducation.ku.dk
Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (forthcoming a). Conceptualizing Students‘ Language Awareness across Educational Levels in the Context of Plurilingual Education: Within- and Cross-Case Findings from Grades 1, 7 and 11. Language Awareness.
https://doi.org/10.1080/09658416.2023.2300268
Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Meidell Sigsgaard, A.V. (2019). Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfag. Sprogforum, 68, 46-53. https://doi.org/10.7146/spr.v25i68.128433
Fairclough, N. (1992). Critical language awareness. Longman Publishing.
Gombert, E. J. (1992). Metalinguistic development. Harvester Wheatsheaf.
Timmermans, S., & Tavory, I. (2012). Theory Construction in Qualitative Research: From Grounded Theory to Abductive Analysis. Sociological Theory, 30(3), 167-186. https://doi.org/10.1177/0735275112457914
van Lier, L. (2004) The ecology and semiotics of language learning: a sociocultural perspective. Kluwer Academic. https://doi.org/10.1007/1-4020-7912-5
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.