Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfag

Forfattere

  • Petra Daryai-Hansen Københavns Universitet
  • Natascha Drachmann Kalundborg Gymnasium
  • Anna-Vera Meidell Sigsgaard Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v25i68.128433

Nøgleord:

Flersprogethedsdidaktik, Fremmedsprogsfag

Resumé

Resumé

Referencer

ALA (2018). About. Association for Language Awareness. http://www.languageawareness.org.

Candelier, M., Camilleri-Grima, A., Castellotti, V., de Pietro, J.- F., Lörincz, I., Meißner, F.-J., Schröder-Sura A. & Noguerol, A. (2007). CARAP. Framework of reference for pluralistic approaches to languages and cultures. Graz: European Centre for Modern Languages, Council of Europe.

Daryai-Hansen, P. (2018). Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsundervisningen. I: Daryai-Hansen, P., Gregersen, A.S., Jacobsen, S.K., von Holst Pedersen, J., Svarstad, L.K. & Watson, C. (red.), Fremmedsprogsdidaktik. Mellem fag og didaktik (s. 29-44). København: Hans Reitzels Forlag.

Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (red.) (2018). Tidligere Sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. København: Københavns Universitet, Konsortiet for Sprog og fagdidaktik i folkeskolen.

Daryai-Hansen, P. & Drachmann, N. (2018). Hvordan kan vi udvikle elevernes sproglige opmærksomhed i den tidlige sprogstart? København: Københavns Universitet, Konsortiet for Sprog og fagdidaktik i folkeskolen. https://tidligeresprogstart.ku.dk/publikationer/.

Gibbons, P. (2015). Planlægning af stilladserende undervisning med høje forventninger. Unge Pædagoger, 4, 42-56.

Gibbons, P. (2016). Styrk sproget, styrk læringen – sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Knudsen, S.K. & Wulff, L. (2017). Sprog i fag. I: Knudsen, S.K. & Wulff, L. (red.), Kom ind i sproget: flersprogede elever i fagundervisning (s. 13-29). København: Akademisk Forlag.

Konsortiet for Sprog og fagdidaktik i folkeskolen (2018a). Tidligere sprogstart: Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Praksisanbefalinger. https://tidligeresprogstart.ku.dk/praksisanbefalinger/Praksisanbefalinger_FINAL_15.06.18.pdf.

Konsortiet for Sprog og fagdidaktik i folkeskolen (2018b). Tidligere sprogstart: Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Undervisningsmateriale. https://tidligeresprogstart.ku.dk.

Meidell Sigsgaard, A.-V. & Holmen, A. (2018). Hvordan tænker man dansk som andetsprog ind i den tidlige fremmedsprogsundervisning? København: Københavns Universitet, Konsortiet for Sprog og fagdidaktik i folkeskolen. https://tidligeresprogstart.ku.dk/publikationer/.

Moore, D. (2014). Sproglig opmærksomhed – en tilgang til at styrke sproglæring fra den tidlige barndom. Sprogforum, 58, 41-48.

Downloads

Publiceret

2019-06-01

Citation/Eksport

Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Meidell Sigsgaard, A.-V. (2019). Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfag. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 25(68), 46–53. https://doi.org/10.7146/spr.v25i68.128433