Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

Nr. 3 (2022)

Fagdidaktik i praksissituationer – Learning to notice i læreruddannelsens matematikundervisning

  • Dorte Larsen
  • Mette Hjelmborg
  • Lene Junge
  • John Schou
  • Louis Køhrsen
Submitted
August 29, 2022
Published
2022-09-02 — Updated on 2024-04-24
Versions

Abstract

På læreruddannelsen beskrives ofte en problematik om det at koble teoretisk indhold med en mere praktisk side af lærergerningen. I denne artikel sættes der fokus på hvordan denne kobling kan styrkes i matematikundervisningen på læreruddannelsen ved at anvende videoklip fra grundskolen sammen med en struktureret observationsmodel (Learning to notice). I et udviklingsprojekt på læreruddannelsen er der blevet designet og udviklet to forskellige undervisningsforløb som er blevet afprøvet på to hold. Disse afprøvninger er blevet videooptaget, transskriberet og analyseret. Der er udvalgt tre cases som viser hvordan lærerstuderende arbejder med at beskrive, forklare og forudsige matematikundervisningens praksis i folkeskolen.