Resumé
Etablering af ligeværdige forsker-praktiker-partnerskaber med henblik på undervisningsudvikling er ikke ligetil. Vi er optaget af, hvad der kendetegner etableringen af et ligeværdigt samarbejde om udvikling af matematikundervisning i et forskningsinitieret udviklingsprojekt. Metodisk har vi benyttet os af praksisfortællinger, der er baseret på beslutningsreferater, logbogsnoter og tre fuldt transskriberede semistrukturerede interviews. Vores resultat tyder på, at tryghed bidrager til følelsen af ligeværd og fælles ansvar og villigheden til at åbne for diskussion af egen praksis. Ligeledes har den systematiske tilgang til workshops, kontinuitet, ledelsens opbakning og det langvarige tidsperspektiv haft afgørende betydning for muligheden for at udvikle matematikundervisningen.
Referencer
Albrechtsen, T.R.S. (2013). Professionelle læringsfællesskaber – teamsamarbejde og undervisningsudvikling. Dafolo.
Albrechtsen, T.R.S. (red.) (2016). Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden. Dafolo.
Albrechtsen, T.R.S. (2019). Forskningsengageret skoleudvikling? I A. Oettingen & K. Thorgård (red.), Universitetsskolen – mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling (s. 181‑191). Dafolo.
Bakker, A. (2018). What is design research in education? I A. Bakker (red.), Design research in education (s. 3‑22). Routledge.
Blomhøj, M. (1995). Den didaktiske kontrakt i matematikundervisningen. Kognition og pædagogik, 4(3), 15‑25. https://forskning.ruc.dk/en/publications/den-didaktiske-kontrakt-imatematikundervisningen
Blomhøj, M. (2013). Hvad er undersøgende matematikundervisning? Og virker den? I M.W. Andersen & P. Weng (red.), Håndbog om matematik i grundskolen – læring, undervisning og vejledning (s. 172‑188). Dansk Psykologisk Forlag.
Buhl, R. & Skovhus, R.B. (2014). Hvad er forskningscirkler, og hvordan arbejder vi med dem? VIA University College. https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/107149586/Hvad_er_forskningscirkler_Og_hvordan_arbejder_vi_med_dem_Rita_Buhl_og_Randi_Skovhus_Februar_2014.pdf
Christensen, O., Gynther, K. & Petersen, T.B. (2012). Design-based research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye e-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Læring og medier, 5(9), 1‑20. https://tidsskrift.dk/index.php/lom/article/view/6140/6108
Cobb, J. & Jackson, K. (2011). Towards an empirically grounded theory of action for improving the quality of mathematics teaching at scale. Mathematics Teacher Education and Development, 13(1), 6‑33. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ960944.pdf
Coburn, C. & Penuel, W.R. (2016). Research-practice partnerships in education: Outcomes, dynamics, and open questions. Educational Researcher, 45(1), 48‑54. https://doi.org/10.3102/0013189X1663175040
Czarniawska, B. (2020). Narratologi og feltstudier. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder – en grundbog (3. udgave, s. 347‑375). Hans Reitzels Forlag.
Dreyøe, J., Larsen, D.M., Hjelmborg, M.D., Michelsen, C. & Misfeldt, M. (2017). Inquiry-based learning in mathematics education: Important themes in the literature. I E. Norén, H. Palmér & A. Cooke (red.), Nordic Research in Mathematics Education: Papers of NORMA 17 (s. 329‑342).SMDF. https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/295161907/FULLTEXT01.pdf
EVA. (2021). Teamsamarbejde i folkeskolen – kvantitativ analyse af teamsamarbejde med afsæt i viden om professionelle læringsfællesskaber. Danmarks Evalueringsinstitut. https://eva.dk/udgivelser/2021/apr/teamsamarbejde-i-folkeskolen-kvantitativ-analyse-af-teamsamarbejdemed-afsaet-i-viden-om-professionelle-laeringsfaellesskaber
Flyvbjerg, B. (2020). Fem misforståelser om casestudiet. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.). Kvalitative metoder – en grundbog, (3. udgave, s. 621‑655). Hans Reitzels Forlag.
Folkvord, K.A. (2024). Profesjonsutvikling i partnerskap – utfordringer og muligheter. I K.A. Folkvord, E. Munthe, T.S. Søndervik, I.S.B. Hurlen & H. Lyngstad (red.), Profesjonsutvikling i partnerskap (s. 7‑14). Universitetet i Stavanger.
Hansen, J.H. (2009). Narrativ dokumentation – en metode til udvikling af pædagogisk arbejde. Akademisk Forlag.
Hansen, T.I., Elf, N., Misfeldt, M., Gissel, S.T. & Lindhardt, B. (2020). Kvalitet i dansk og matematik – et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. Danmarks Lærerforening, Børne- og Undervisningsministeriet & Skolelederforeningen.
Jaworski, B. (2004). Grappling with complexity: Co-learning in inquiry communities in mathematics teaching development. I Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (vol. 1, s. 17‑36).
Kousholt, D. & Højholt, C. (2011). Forskningssamarbejde og gensidige læreprocesser. I C. Højholt (red.), Børn i vanskeligheder – samarbejde på tværs (s. 207‑237). Dansk Psykologisk Forlag.
Kragh, E., Petersen, V. & Vejen, B. (2021). Kollegial vejledning – når læringsfællesskabet arbejder. I M.W. Andersen & P. Weng (red.), Håndbog om matematik i grundskolen (2. udgave, s. 534‑572). Dansk Psykologisk Forlag.
Lang, P., Little, M. & Cronen, V. (1990). The systemic professional: Domains of action and the question of neutrality. Human Systems: The Journal of Systemic Consultation and Management, 1, 39‑55. https://terapia.co.uk/wp-content/uploads/2020/05/03.-Domains-paper.pdf
Lauvås, P. & Handal, G. (2015). Vejledning og praksisteori. Forlaget Klim.
Lave, J. & Wenger, E. (1998). Situeret læring ved legitim perifer deltagelse. I M. Hermansen (red.), Fra læringens horisont – en antologi (s. 151‑160). Forlaget Klim.
Mogensen, A., Rask, L., Lindhardt, B., Østergaard, K. & Rostgaard, P. (2014). Fagteamsamarbejde og matematikvejlederfunktion i grundskolen [rapport].
Mørch, S.I. (2008). Pædagogiske praksisfortællinger. Academica.
Nielsen, B.S. & Nielsen, K.A. (2020). Aktionsforskning. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder – en grundbog (3. udgave, s. 137‑165). Hans Reitzels Forlag.
Nielsen, L.T. (2012). Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet – en kulturhistorisk analyse af læreres læring i team. Forlaget UCC.
Niss, M. & Jensen, T.H. (2002). Kompetencer og matematiklæring – ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Undervisningsministeriet.
Persson, S. (2009). Forskningscirklar – en vägledning. Resurscentrum för mångfaldens skola.
Rambøll. (2023). Matematikvejlederes oplevelse og håndtering af elever i matematikvanskeligheder [rapport]. http://dansma.dk/wp-content/uploads/2024/09/Matematikvejledersurvey-1.pdf
Ree, M. & Sjursø, I.R. (2024). Faser i et utstrakt partnerskap. I K.A. Folkvord, E. Munthe, T.S. Søndervik, I.S.B. Hurlen & H. Lyngstad (red.), Profesjonsutvikling i partnerskap (s. 25‑32). Universitetet i Stavanger.
Schlicht-Schmälzle, R., Hill, J., Folkvord, K.A., Tharaldsen, K.B., Wargo, J., Hartmann, U. & Révai, N. (2024). Bridging the research-practice gap in education: Initiatives from three OECD countries. OECD Education Working Paper No. 319. OECD.
Sterup, N. & Hjelmborg, M. (2025). Lower secondary mathematics teachers’ understanding of quality in inquiry-based mathematics. I C.K. Skott, M. Blomhøj, A. Eckert, R. Elicer, R. Herheim, B. Kristinsdóttir, D.M. Larsen, G.A. Nortvedt, P. Nyström, J.Ö. Sigurjónsson & A.L. Tamborg (red.), Interplay between research and teaching practice in mathematics education: Proceedings of Norma 24 – The Tenth Nordic Conference on Mathematics Education. SMDF.
STUK. (2024). Vejledning til folkeskolens prøver i matematik. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/nov/241112-matematik-fp9--2-.pdf
Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2020). Interviewet – samtalen som forskningsmetode. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.). Kvalitative metoder – en grundbog (3. udgave, s. 33‑63). Hans Reitzels Forlag.
Thomsen, R., Buhl, R. & Skovhus, R.B. (2017). Forskningscirkelledelse i praksis. Nordic Studies in Education, 37(1), 46‑60. https://www.scup.com/doi/abs/10.18261/issn.1891‑5949‑2017‑01‑05
Tønnesvang, J. & Hedegaard, N.B. (2015). Vitaliseringsmodellen – en introduktion. Forlaget Klim.
Tønnesvang, J. & Ovesen, M.S. (red.) (2012). Psykologisk ilt i pædagogisk og organisatorisk arbejde – praksisudvikling på grundlag af vitaliseringspsykologi. Forlaget Klim.

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Copyright (c) 2025 Natasha Sterup, Anders Gersdorff Toft, Mette Hjelmborg
