Timeglas eller værksted – Komparativ undersøgelse af to lærebogssystemer i matematik
PDF

Citation/Eksport

Hansen, T. I., Hjelmborg, M., & Brodersen, P. (2015). Timeglas eller værksted – Komparativ undersøgelse af to lærebogssystemer i matematik. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36307

Resumé

Artiklen præsenterer en komparativ designanalyse af to læremidler: matematiksystemerne Matematrix og Format der bliver perspektiveret med en empirisk undersøgelse af de to læremidlers betydning for undervisningsdifferentiering. Designanalysen bygger på en semiotisk analyse af læremidlernes repræsentation og de kognitive metaforer der er med til at strukturere indhold og aktiviteter. Metaforerne giver således et system særlige didaktiske kendemærker. Timeglasmetaforen er central i Matematrix, mens værkstedsmetaforen er det i Format. Den empiriske undersøgelse bygger på læreres og elevers scoring ud fra parametre der er opstillet på baggrund af designanalysen. Hensigten er at angive tydelige tendenser og hermed skabe et kontrastbillede af to meget forskellige systemer med forskellige effekter.

 

The article presents a comparative design analysis of two teaching resources: the mathematics systems Matematrix, and Format, which will be contrasted through an empirical study of their importance for differentiated teaching. The design analysis is built on a semiotic analysis of the two resources represented and the cognitive metaphors in play in order to structure content and activities. The hourglass metaphor is central in Matematrix, while the workshop metaphor is central in Format. The empirical study is built on the teacher and pupils’ scores from parameters that are set by the design analysis. The aim is to indicate distinct trends and from these provide a contrasting picture of two very different systems with different effects.

PDF