Resumé
I et historisk lys fremhæver artiklen en række perspektiver på dyskalkuli1 fra fagfolk, lægfolk, uddannelsesinstitutioner og politikere. Fokus er på Danmark, suppleret med uddybninger præsenteret i NORSMA. I et nutidigt lys skitserer artiklen den aktuelle situation for nationale initiativer om dyskalkuli i Danmark og foreslår nogle årsager til, at perspektiver blandt fagfolk kan ændre sig fra at se dyskalkuli som et ‘pariabegreb’ uden relevans for lærere og matematikundervisningsforskere til et mere afbalanceret syn, hvor dyskalkuli også betragtes som en potentiel værdifuld eller nødvendig ‘øjenåbner’ for forståelse af vanskeligheder i matematik.
Referencer
Agergaard, B. (2006). Undervisning af elever med talblindhed/dyskalkuli. Kopi af print kan rekvireres hos forfatterne.
Adler, B. (2008). Dyskalkuli & matematik – en håndbog i matematikvanskeligheder. Specialpædagogisk Forlag.
American Psychiatric Association. (2013). Desk reference to the diagnostic criteria from DSM-5. https://www.medialook.al/wp-content/uploads/2020/03/DSM-5-By-American-Psychiatric-Association.pdf
Bengtsson, S. & Larsen, L. B. (2013). Talblindhed – en forskningsoversigt. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Berninger, V. W. & Dunn, M. (2022). Brain and behavioral response to intervention for specific reading, writing, and math disabilities: What works for whom? I: B. Wong & D. L. Butler (red.), Learning about learning disabilities (s. 59‑88). Elsevier Academic Press.
Beskæftigelsesministeriet. (2011). Aftale om udmøntning af satsreguleringspuljen for 2012 på beskæftigelsesområdet, undervisningsområdet samt kulturområdet. https://bm.dk/media/5275/aftaletekst_satspuljen.pdf
Boaler. J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students’ potential through creative mathematics, inspiring messages and innovative teaching. Jossey-Bass.
Bundgaard, M. A., Jørgensen, D., Kirsted, K. & Lindenskov, L. (2014). Forsøgsundervisning i matematik på Svendborg Erhvervsskole – tal- og matematikproblemer som en udfordring på uddannelserne. DPU.
Böttger, H., Kvist-Andersen, G., Lindenskov, L. & Weng, P. (2004). Regnehuller. I: A. Engström (red.), Democracy and participation: A challenge for special needs education in mathematics: Proceedings of the 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics (s. 121‑134). Department of Education, Örebro Universitet.
Christiansen, B. H. (2010). Udviklingsprojektet talblindhed/dyskalkuli. CSV SydØstfyn.
Danesi, M. (red.) (2022). Handbook of cognitive mathematics. Springer Nature. Engström, A. (red.) (2004). Democracy and participation: A challenge for special needs education in mathematics: Proceedings of the 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Department of Education, Örebro Universitet.
Epinion & DPU. (2023). Udvikling af talblindhedstest til 4. klasse og pædagogiske indsatser – slutrapport. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf23/apr/230426‑23‑05863‑2-bilag-3--slutrapport--udvikling-af-talblindhedstest-til-4‑4337746‑2‑0.pdf
Fritz, A., Haase, V. G. & Räsänen, P. (red.) (2019). International handbook of mathematical learning difficulties: From the laboratory to the classroom. Springer.
Gronemann, B. (2013). Når tal er tegn uden mening. Berlingske, 9. november 2013. https://www.berlingske.dk/kronikker/naar-tal-er-tegn-uden-mening
Hvorfor er jeg forkert? (2015). Netdoktor.dk. https://debat.netdoktor.dk/discussion/33828/hvorfor-er-jeg-forkert Jeg er talblind. (2000). Netdoktor.dk. (Tilgængelig marts 2000)
Johansen, L. Ø. (red.) (2007). Mathematics teaching and inclusion: Proceedings of the 3rd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics, Rebild 23.-25. november 2005. Aalborg Universitet.
Kesby, K. (2024). Ny forskning skal sikre bedre hjælp til børn med vanskeligheder i matematik. https://www.via.dk/om-via/presse/nyheder-2024/ny-forskning-skal-sikre-bedre-hjaelp-tilboern-med-vanskeligheder-i-matematik
Kommunikationscentret. (2024). Talblind – få hjælp til at håndtere tal og mængder. Region Hovedstaden. https://www.densocialevirksomhed.dk/komcentret/voksne/laese-stave-regne/Sider/talblind.aspx
Laubech, D. (2018). Alle kunne se og høre, at her var jordens største idiot. Jyllands-Posten, 27. juni 2018. https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10702294/alle-kunnese-og-hoere-at-her-var-jordens-stoerste-idiot/
Lauritsen, H. (2014). Antorini: Talproblemer skal anerkendes. Folkeskolen, 6. februar 2014. https://www.folkeskolen.dk/matematik-matematik-indskoling-matematik-mellemtrin/antorini-talproblemer-skal-anerkendes/542980
Lewis, K. E. (2017). Designing a bridging discourse: Re-mediation of a mathematical learning disability. Journal of the Learning Sciences, 26(2), 320‑365. https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1256810
Lindenskov, L., Kirsted, K., Allerup, P. & Lindhardt, B. (2019). Talblindhedsprojektet – rapport om udvikling af talblindhedstest og vejledningsmateriale. DPU og Professionshøjskolen Absalon. https://emu.dk/sites/default/files/2019‑09/Talblindhedsprojektet_endelig%20april%202019.pdf
Lindenskov, L. & Lindhardt, B. (2023). Vidensopsamling – Elever i matematikvanskeligheder. Egmont Fonden.
Lindhardt, B. (2024). TALRO – et kommunalt talblindhedsprojekt. MONA, I DENNE UDGIVELSE.
Lunde, O. & Lindenskov, L. (2007, upubliceret). The current situation in special needs education research on mathematics in Nordic countries: A short introduction.
Magne, O. (2003). Literature on special educational needs in mathematics: A bibliography with some comments. Malmö University College.
Mahmud, M. S., Zainal, M. S., Rosli, R. & Maat, S. M. (2020). Dyscalculia: What we must know about students’ learning disability in mathematics? Universal Journal of Educational Research, 8(12B), 8214‑8244. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.082625
Meister, M. (2024). Hvordan kan forskellige hjernetyper styrke startups’ chancer for succes?https://www.dtu.dk/newsarchive/2024/07/hvordan-kan-forskellige-hjernetyper-styrkestartups-chancer-for-succes
Ode, C. & Lindau, D. (2021). The Danderyd model of dyscalculia assessment. https://norsma10.hi.is/symposium-2/
OECD. (2011). The high cost of low educational performance: The long-run economic impact of improving PISA outcomes. https://read.oecd-ilibrary.org/education/the-high-cost-of-loweducational-performance_9789264077485-en#page1
Poulsen, L. D. (2024). Elevformand: Jeg hader lektier, og jeg hader ulighed i skolen endnu mere. Folkeskolen, 22. januar 2024. https://www.folkeskolen.dk/danske-skoleelever-lektierskolen-i-samfundet/elevformand-jeg-hader-lektier-og-jeg-hader-ulighed-i-skolen-endnumere/4752313
Retsinformation. (2024). Vejledning til bekendtgørelse om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand m.v. til elever, kursister og deltagere med funktionsnedsættelser eller tilsvarende svære vanskeligheder. https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2024/9674
Räsänen, P. & Lindenskov, L. (2021). Assesment and treatment of dyscalculia. https://norsma10.hi.is/symposium-2/
Sjöberg, G. (2006). Om det inte är dyskalkyli – vad är det då? En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv. Fakultet för lärarutbildning, matematik, teknik och naturvetenskap, Umeå Universitet.
Stanek, H. (2005). Talblinde gør opmærksom på sig selv. Folkeskolen, 2. september 2005. https://www.folkeskolen.dk/talblinde-gor-opmaerksom-pa-sig-selv/685060
UVM. (2013). Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen. https://www.uvm. dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf14/okt/141010-endelig-aftaletekst-7‑6‑2013.pdf
WHO. (2024). Developmental learning disorder with impairment in mathematics. https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/en#771231188