Resumé
I perioden 2021‑2022 blev der gennemført et udviklingsprojekt om nogle elever med formodet talblindhed på fire skoler og en matematikvejleder på hver skole i Roskilde Kommune på Sjælland. Udviklingsprojektet havde som mål at undersøge formodede talblinde elevers faglige vanskeligheder og personlige læringsbarrierer samt at afprøve forskellige metodiske og faglige tiltag der kunne forbedre læringsvanskelighederne for formodede talblinde elever. Artiklen beskriver projektets mål, den valgte organisationsmodel og udvælgelsen af seks elever på mellemtrinnet samt præsenterer hvad fire matematikvejledere har fokuseret på dels i deres observationer af de formodede talblinde elever og dels i afprøvninger af specifikke metodiske og faglige interventioner.
Referencer
Dowker, A. (2005). Early Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 324‑332. https://doi.org/10.1177/00222194050380040801
Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., Pagani, L. S., Feinstein, L., Engel, M., Brooks-Gunn, J., Sexton, H., Duckworth, K. & Japel, C. (2007). School Readiness and Later Achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428‑1446. https://doi.org/10.1037/0012‑1649.43.6.1428
Epinion & DPU. (2023). Udvikling af talblindhedstest til 4. klasse og pædagogiske indsatser – slutrapport. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf23/apr/230426-23-05863-2-bilag-3--slutrapport--udvikling-af-talblindhedstest-til-4-4337746-2-0.pdf
Fritz, A., Haase, V. G. & Räsänen, P. (2019). Introduction. I A. Fritz, V. G. Haase & P. Räsänen, P. (red.), International Handbook of Mathematical Learning Difficulties: From the Laboratory to the Classroom (s. 1-6). Springer.
Jitendra, A. K., Lein, A. E., Im, S.-h., Alghamdi, A. A., Hefte, S. B. & Mouanoutoua, J. (2018). Mathematical Interventions for Secondary Students With Learning Disabilities and Mathematics Difficulties: A Meta-Analysis. Exceptional Children, 84(2), 177-196. https://doi.org/10.1177/0014402917737467
Karagiannakis, G. & Noël, M.-P. (2022). Effective Teaching Strategies for Dyscalculia and Learning Difficulties in Mathematics. Routledge.
Kaufmann L., Mazzocco M., Dowker, A., Von Aster, M., Göbe, S. M., Grabner, R. H., Henik, A., Jordan, N., Karmiloff-Smith, A., Kucian, K., Rubinsten, O., Szucs, D., Shalev, R. & Nuerk, H. (2013). Dyscalculia From a Developmental and Differential Perspective. Frontiers in Psychology, 4, artikel 516. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00516
Kucian, K. & von Aster, M. (2015). Developmental Dyscalculia. European Journal of Pediatrics, 174(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/s00431-014-2455-7
Lindenskov, L., Kirsted, K., Allerup, P. & Lindhardt, B. (2019). Talblindhedsprojektet – rapport om udvikling af talblindhedstest og vejledningsmateriale. DPU og Professionshøjskolen Absalon. https:/emu.dk/sites/default/files/2019-09/Talblindhedsprojektet_endelig%20april%202019.pdf
Lindhardt, B. (2023). Projekt TalRo – talblinde i Roskilde kommune 2023. Professionshøjskolen Absalon. https://himmelevskole.aula.dk/sites/himmelevskole.aula.dk/files/arkiv/Download_filer/Projekt%20TALRO%20-.pdf
Mazzocco, M. M. M., Chan, J. Y.-C. & Prager, E. O. (2018). Working Memory and Specific Learning Disability. I T. P. Alloway (red.), Working Memory and Clinical Developmental Disorders. (s. 106‑130) Routledge.