Hvordan kan du vide det? Indskolingselevers ræsonnementer og beviser.
Forside MONA 24 1
PDF

Citation/Eksport

Højbjerg, K., Krog Scott, C., Redder Honoré, I., Amalie Fischer Bundgaard, M., & Overgaard, S. (2024). Hvordan kan du vide det? Indskolingselevers ræsonnementer og beviser. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/143758

Resumé

Abstract: Ræsonnementer og beviser er centrale i matematikundervisningen, men vi mangler viden om hvordan der kan arbejdes med dette i en dansk indskolingskontekst. Med udgangspunkt i Stylianides’ tre karakteristika for et matematisk bevis – accepterede udsagn, gyldige argumentationsformer og passende repræsentationer – undersøger vi indskolingselevers ræsonnementer og beviser når de arbejder med særligt designede ræsonnementsopgaver, i et kvalitativt interventionsstudie. Analysen viser at eleverne udvikler relativt sofistikerede ræsonnementer, og at der er progressioner i deres måder at argumentere og repræsentere på fra 1. til 3. klassetrin. Vi konkluderer at der er et stort potentiale i at arbejde målrettet med ræsonnementer og beviser i indskolingen.

PDF