Hvordan kan du vide det? Indskolingselevers ræsonnementer og beviser.
Forside MONA 24 1
PDF

Citation/Eksport

Højbjerg, K., Skott, C. K., Honoré, I. R., Bundgaard, M. A. F., & Overgaard, S. (2024). Hvordan kan du vide det? Indskolingselevers ræsonnementer og beviser. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1), 20. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/143758

Resumé

Abstract: Ræsonnementer og beviser er centrale i matematikundervisningen, men vi mangler viden om hvordan der kan arbejdes med dette i en dansk indskolingskontekst. Med udgangspunkt i Stylianides’ tre karakteristika for et matematisk bevis – accepterede udsagn, gyldige argumentationsformer og passende repræsentationer – undersøger vi indskolingselevers ræsonnementer og beviser når de arbejder med særligt designede ræsonnementsopgaver, i et kvalitativt interventionsstudie. Analysen viser at eleverne udvikler relativt sofistikerede ræsonnementer, og at der er progressioner i deres måder at argumentere og repræsentere på fra 1. til 3. klassetrin. Vi konkluderer at der er et stort potentiale i at arbejde målrettet med ræsonnementer og beviser i indskolingen.

PDF

Referencer

Ball, D.L. & Bass, H. (2003). Making Mathematics Reasonable in School. I: J. Kilpatrick, W.G. Martin & D. Schifter (red.), A Research Companion to Principles and Standards for School Mathematics (s. 27‑44). National Council of Teachers of Mathematics.

Boaler, J. (2019). Prove It to Me! Mathematics Teaching in the Middle School, 24(7), 422‑429. https://doi.org/10.5951/mathteacmiddscho.24.7.0422

Flyvbjerg, B. (2013). Fem misforståelser om casestudiet. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder – en grundbog (1. udgave, 5. oplag, s. 463‑487). Hans Reitzels Forlag.

Gissel, S.T., Hjelmborg, M., Kristensen, B.T. & Larsen, D.M. (2019). Kompetencedækning i analoge matematiksystemer til mellemtrinnet. MONA, 2019(3), 7‑27. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/115580

Larsen, D.M. & Lindhardt, B. (2019). Undersøgende aktiviteter og ræsonnementer i matematikundervisningen på mellemtrinnet. MONA, 2019(1), 7‑21. https://tidsskrift.dk/mona/article/ view/112811

Maher, C.A. (2009). Children’s Reasoning: Discovering the Idea of Mathematical Proof. I: D.A. Stylianau, M.L. Blanton & E.J. Knuth (red.), Teaching and Learning Proof across the Grades: A K-16 Perspective (s. 120‑132). Routledge.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.

NCTM. (2008). Navigating through Reasoning and Proof in Grades 9‑12. National Council of Teachers of Mathematics.

Reid, D.A. & Zack, V. (2009). Aspects of Teaching Proving in Upper Elementary School. I: D.A.

Stylianau, M.L. Blanton & E.J. Knuth (red.), Teaching and Learning Proof across the Grades: A K-16 Perspective (s. 133‑151). Routledge.

Schifter, D. (2009). Representation-Based Proof in Elementary Grades. I: D.A. Stylianau, M.L.

Blanton & E.J. Knuth (red.), Teaching and Learning Proof across the Grades: A K-16 Perspective (s. 71‑86). Routledge.

Schoenfeld, A.H. (2009). Series Editor’s Foreword: The Soul of Mathematics. I: D.A. Stylianau, M.L.

Blanton & E.J. Knuth (red.), Teaching and Learning Proof across the Grades: A K-16 Perspective (s. xii-xvi). Routledge.

Stylianides, A.J. (2016). Proving in the Elementary Classroom. Oxford University Press.

Stylianou, D.A., Blanton, M.L. & Knuth, E.J. (red.). (2009). Teaching and Learning Proof across the Grades: A K-16 Perspective. Routledge.