Digitaliseringsstrategier i praksis: Erfaringer fra tre danske universiteter

Authors

  • Danielle Hagood Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
  • Andreas Tamborg Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
  • Dorte Sidelmann Rossen Centre for Educational Development, Aarhus Universitet
  • Mads Ronald Dahl Centre for Educational Development, Aarhus Universitet
  • Rune Gram Hagel Jensen Center for Digitally Supported Learning, Aalborg Universitet
  • Sara Paasch Knudsen Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet
  • Rikke Ørngreen Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148819

Abstract

På de danske universiteter foregår der i øjeblikket et intensivt strategi- og implementeringsarbejde ift. det digitale område. Der er udformet nationale strategier, der tager udgangspunkt i brede mål, men de danske universiteter har forskellig læringskultur, størrelse og historik, og derfor ser de specifikke lokale strategier og implementeringspraksisser forskellige ud. Forfatterne til denne artikel oplevede en mangel på konkret erfaringsudveksling mellem universiteterne. For at finde relevante steder at udveksle erfaring og indgå i dialog har vi, med udgangspunkt i vores egne organisationer, arbejdet med tre casebeskrivelser (Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet). Vores hensigt var at give plads til hver institutions forskelligartede tilgange, og på basis heraf, identificere centrale spørgsmål, som kan fremme en vigtig dialog om digitalisering på universitetsuddannelserne. Denne debatartikel diskuterer vores erfaringer med dette arbejde.

References

Aalborg Universitet. (2018). Viden for verden - digitaliseringsstrategi: Del af Aalborg Universitets strategi 2016-2021. https://www.strategi.aau.dk/digitalAssets/602/602500_030418_aau_digitaliseringsstrategi_web.pdf

Aalborg Universitet [AAU] (2024a). Masterplan for PBL Digital 2024-2026. https://www.aau.dk/om-aau/strategi/digitalisering/pbl-digital

Aalborg Universitet. (2024b). Masterplan for PBL Digital 2024-2026. https://www.aau.dk/om-aau/strategi/digitalisering/pbl-digital/masterplan

Aarhus Universitet. (2020). Aarhus Universitet strategi 2025. https://www.au.dk/om/aarhus-universitets-strategi-2020-2025

Aarhus Universitet, & Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022). Aarhus Universitet strategisk rammekontrakt 2022-2025. https://ufm.dk/uddannelse/institutioner-og-drift/strategiske-rammekontrakter-og-tilsyn/strategiske-rammekontrakter/aarhus-universitets-strategiske-rammekontrakt-2022-2025.pdf

Brouillette, M. (2019). AI added to the curriculum for doctors-to-be. Nat Med, 25(12), 1808-1809. https://doi.org/10.1038/s41591-019-0648-3

Centre for Online and Blended Learning. (2023, marts). Fælles mål på KU for digitalisering af uddannelserne: De studerendes digitale dannelse [presentation slides]. https://cobl.ku.dk/absalon/absalon-user-guides/UCPH_model_and_content..pdf

Danske Universiteter. (2024). Universiteternes statistiske beredskab (personale og studieaktivitet for de enkelte universiteter) [Data set]. https://dkuni.dk/det-statistiske-beredskab/

Dahl, M. R. & Hansen, R. R. (2024). Model for digitale kompetencer. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 19(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.144274

Digital Dogme & HBS Economics (2022, december). Det digitale kompetencebarometer 2022. https://digitaldogme.dk/viden/det-digitale-kompetencebarometer-2022

Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. (2023, november). Danmarks digitaliseringsstrategi: Ansvar for den digitale udvikling. https://www.digmin.dk/digitalisering/publikationer/2023/danmarks-digitaliseringsstrategi-ansvar-for-den-digitale-udvikling-

Duch, H. S., & Nielsen, B. L. (2023). Organisatorisk rammesætning af kompetenceudvikling for undervisere på videregående uddannelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 18(35), 65-82. https://doi.org/10.7146/dut.v18i35.136250

Ferrari, A., & Punie, Y. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe, Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376

Finansministeriet. (2022, maj). Danmarks digitaliseringsstrategi: Sammen om den digitale udvikling. https://fm.dk/udgivelser/2022/maj/danmarks-digitaliseringsstrategi-sammen-om-den-digitale-udvikling/

Finansministeriet, KL, & Danske Regioner. (2016, maj). Et stærkere og mere trygt digitalt samfund: Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020. Digitaliseringsstyrelsen. https://digst.dk/media/12811/strategi-2016-2020-enkelt-tilgaengelig.pdf

Finansministeriet, KL, & Danske Regioner. (2022, juni). Digitalisering, der løfter samfundet: Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025. Digitaliseringsstyrelsen. https://digst.dk/media/27689/digst_fods_webtilgaengelig.pdf

Haase, S., & Buus, L. (2020). Translating government digitalisation policy in higher education institutions: the Danish case. Nordic Journal of Digital Literacy, 15(4), 246-258. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-04-03

Hougaard, R. F., Rossen, D. S., Andersen, M., Jelsbak, V. A., Dahl, M.R. & Keiding, T. B. (2022). Inspirationskatalog om fagdigitalitet. Aarhus Universitet, Centre for Educational Development (CED). https://pure.au.dk/portal/files/301099549/Inspirationskatalog_om_fagdigitalitet_Final.pdf

Københavns Universitet. (2023, december). Til gavn for flere - Strategi 2030. https://om.ku.dk/strategi-2030/

Københavns Universitet, & Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022). Københavns Universitet strategisk rammekontrakt 2022-2025. https://ufm.dk/uddannelse/institutioner-og-drift/strategiske-rammekontrakter-og-tilsyn/strategiske-rammekontrakter/kobenhavns-universitets-strategiske-rammekontrakt-2022-2025.pdf

Lund, K., & Suthers, D. (2018). Multivocal analysis: Multiple perspectives in analyzing interaction. In F. Fischer, C. E. Hmelo-Silver, S. R. Goldman, & P. Reimann (Eds.), International handbook of the learning sciences (pp. 455-464). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315617572-44

Ørngreen, R., & Knudsen, S. P. (2022). Afrapportering på strategisk rammekontrakt mål 5: Studerendes vurdering af digital understøttet PBL E19-F21.

Ørngreen, R., & Levinsen, K. T. (2018). Et forskningsstudie af studerendes IKT-kompetencer. Aalborg Universitetsforlag. https://vbn.aau.dk/da/publications/et-forskningsstudie-af-studerendes-ikt-kompetencer

Tømte, C. E., Fossland, T., Aamodt, P. O., & Degn, L. (2019). Digitalisation in higher education: Mapping institutional approaches for teaching and learning. Quality in Higher Education 24(1) 98-114. https://doi.org/10.1080/13538322.2019.1603611

Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2019, april). Digitale kompetencer og digital læring: National handlingsplan for de videregående uddannelser. https://ufm.dk/publikationer/2019/digitale-kompetencer-og-digital-laering

Vuorikari, R., Kluzer, S. and Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Hagood, D., Tamborg, A., Sidelmann Rossen, D., Ronald Dahl, M., Gram Hagel Jensen, R., Paasch Knudsen, S., & Ørngreen, R. (2025). Digitaliseringsstrategier i praksis: Erfaringer fra tre danske universiteter. The Danish Journal of Higher Education, 20(38). https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148819

Most read articles by the same author(s)