Digitaliseringsstrategier i praksis: Erfaringer fra tre danske universiteter
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148819Resumé
På de danske universiteter foregår der i øjeblikket et intensivt strategi- og implementeringsarbejde ift. det digitale område. Der er udformet nationale strategier, der tager udgangspunkt i brede mål, men de danske universiteter har forskellig læringskultur, størrelse og historik, og derfor ser de specifikke lokale strategier og implementeringspraksisser forskellige ud. Forfatterne til denne artikel oplevede en mangel på konkret erfaringsudveksling mellem universiteterne. For at finde relevante steder at udveksle erfaring og indgå i dialog har vi, med udgangspunkt i vores egne organisationer, arbejdet med tre casebeskrivelser (Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet). Vores hensigt var at give plads til hver institutions forskelligartede tilgange, og på basis heraf, identificere centrale spørgsmål, som kan fremme en vigtig dialog om digitalisering på universitetsuddannelserne. Denne debatartikel diskuterer vores erfaringer med dette arbejde.
Referencer
Aalborg Universitet. (2018). Viden for verden - digitaliseringsstrategi: Del af Aalborg Universitets strategi 2016-2021. https://www.strategi.aau.dk/digitalAssets/602/602500_030418_aau_digitaliseringsstrategi_web.pdf
Aalborg Universitet [AAU] (2024a). Masterplan for PBL Digital 2024-2026. https://www.aau.dk/om-aau/strategi/digitalisering/pbl-digital
Aalborg Universitet. (2024b). Masterplan for PBL Digital 2024-2026. https://www.aau.dk/om-aau/strategi/digitalisering/pbl-digital/masterplan
Aarhus Universitet. (2020). Aarhus Universitet strategi 2025. https://www.au.dk/om/aarhus-universitets-strategi-2020-2025
Aarhus Universitet, & Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022). Aarhus Universitet strategisk rammekontrakt 2022-2025. https://ufm.dk/uddannelse/institutioner-og-drift/strategiske-rammekontrakter-og-tilsyn/strategiske-rammekontrakter/aarhus-universitets-strategiske-rammekontrakt-2022-2025.pdf
Brouillette, M. (2019). AI added to the curriculum for doctors-to-be. Nat Med, 25(12), 1808-1809. https://doi.org/10.1038/s41591-019-0648-3
Centre for Online and Blended Learning. (2023, marts). Fælles mål på KU for digitalisering af uddannelserne: De studerendes digitale dannelse [presentation slides]. https://cobl.ku.dk/absalon/absalon-user-guides/UCPH_model_and_content..pdf
Danske Universiteter. (2024). Universiteternes statistiske beredskab (personale og studieaktivitet for de enkelte universiteter) [Data set]. https://dkuni.dk/det-statistiske-beredskab/
Dahl, M. R. & Hansen, R. R. (2024). Model for digitale kompetencer. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 19(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.144274
Digital Dogme & HBS Economics (2022, december). Det digitale kompetencebarometer 2022. https://digitaldogme.dk/viden/det-digitale-kompetencebarometer-2022
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. (2023, november). Danmarks digitaliseringsstrategi: Ansvar for den digitale udvikling. https://www.digmin.dk/digitalisering/publikationer/2023/danmarks-digitaliseringsstrategi-ansvar-for-den-digitale-udvikling-
Duch, H. S., & Nielsen, B. L. (2023). Organisatorisk rammesætning af kompetenceudvikling for undervisere på videregående uddannelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 18(35), 65-82. https://doi.org/10.7146/dut.v18i35.136250
Ferrari, A., & Punie, Y. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe, Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376
Finansministeriet. (2022, maj). Danmarks digitaliseringsstrategi: Sammen om den digitale udvikling. https://fm.dk/udgivelser/2022/maj/danmarks-digitaliseringsstrategi-sammen-om-den-digitale-udvikling/
Finansministeriet, KL, & Danske Regioner. (2016, maj). Et stærkere og mere trygt digitalt samfund: Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020. Digitaliseringsstyrelsen. https://digst.dk/media/12811/strategi-2016-2020-enkelt-tilgaengelig.pdf
Finansministeriet, KL, & Danske Regioner. (2022, juni). Digitalisering, der løfter samfundet: Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025. Digitaliseringsstyrelsen. https://digst.dk/media/27689/digst_fods_webtilgaengelig.pdf
Haase, S., & Buus, L. (2020). Translating government digitalisation policy in higher education institutions: the Danish case. Nordic Journal of Digital Literacy, 15(4), 246-258. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-04-03
Hougaard, R. F., Rossen, D. S., Andersen, M., Jelsbak, V. A., Dahl, M.R. & Keiding, T. B. (2022). Inspirationskatalog om fagdigitalitet. Aarhus Universitet, Centre for Educational Development (CED). https://pure.au.dk/portal/files/301099549/Inspirationskatalog_om_fagdigitalitet_Final.pdf
Københavns Universitet. (2023, december). Til gavn for flere - Strategi 2030. https://om.ku.dk/strategi-2030/
Københavns Universitet, & Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022). Københavns Universitet strategisk rammekontrakt 2022-2025. https://ufm.dk/uddannelse/institutioner-og-drift/strategiske-rammekontrakter-og-tilsyn/strategiske-rammekontrakter/kobenhavns-universitets-strategiske-rammekontrakt-2022-2025.pdf
Lund, K., & Suthers, D. (2018). Multivocal analysis: Multiple perspectives in analyzing interaction. In F. Fischer, C. E. Hmelo-Silver, S. R. Goldman, & P. Reimann (Eds.), International handbook of the learning sciences (pp. 455-464). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315617572-44
Ørngreen, R., & Knudsen, S. P. (2022). Afrapportering på strategisk rammekontrakt mål 5: Studerendes vurdering af digital understøttet PBL E19-F21.
Ørngreen, R., & Levinsen, K. T. (2018). Et forskningsstudie af studerendes IKT-kompetencer. Aalborg Universitetsforlag. https://vbn.aau.dk/da/publications/et-forskningsstudie-af-studerendes-ikt-kompetencer
Tømte, C. E., Fossland, T., Aamodt, P. O., & Degn, L. (2019). Digitalisation in higher education: Mapping institutional approaches for teaching and learning. Quality in Higher Education 24(1) 98-114. https://doi.org/10.1080/13538322.2019.1603611
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2019, april). Digitale kompetencer og digital læring: National handlingsplan for de videregående uddannelser. https://ufm.dk/publikationer/2019/digitale-kompetencer-og-digital-laering
Vuorikari, R., Kluzer, S. and Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.