Effektevaluering af adjunktuddannelse i en programteoretisk ramme – et casestudie
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v17i33.131931Abstract
Vi evaluerede lektorkvalificeringsforløbet på Københavns Professionshøjskole (KP), efter at alle elementer i denne havde været udbudt mindst én gang (ca. 1 år), med henblik på at vurdere hele forløbets sammensætning samt få input til evt. revision. Vi valgte at lave denne evaluering i en programteoretisk ramme, hvor vi så på lektorkvalificeringen som en intervention beregnet på at øge kvaliteten af og samarbejdet om undervisningen på KP. Vi formulerede derfor de ønskede effekter og rettede evalueringsspørgsmålene mod at undersøge 1) om programmet har de ønskede effekter; 2) hvilke justeringer eller andre handlinger der evt. bør foretages.
I denne artikel præsenterer vi som det første resultat programteorien for KP’s lektorkvalificering og diskuterer vores begrundelser for og erfaringer med at bruge programteori som ramme for evaluering af denne type program. Herudover analyserer vi udvalgte resultater, som er centrale for vores programteori, og diskuterer, om disse giver os anledning til at genbesøge programteorien.
References
BEK nr. 673 af 13/05/2020. Bekendtgørelse om lektorkvalificering, lektorbedømmelse og docentbedømmelse af undervisere ved erhvervsakademier, professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og visse maritime uddannelsesinstitutioner. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/673
Chalmers, D. & Gardiner, D. (2015). An evaluation framework for identifying the effectiveness and impact of academic teacher development programmes. Studies in Educational Evaluation 46, 81-91. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2015.02.002
Clausen, T. (2006). Den pædagogiske revolution. Asterisk 27, 18-21
Dahler-Larsen, P. (2003). Den syvende evalueringsanvendelse: skolens virkelighed ændres umærkeligt. In: B. Gaarsmand & B. Jacobsen (eds) Folkeskolen - ekstern tilpasning og intern organisering
Dahler-Larsen, P. (2018). Virkningsevaluering: En procesbaseret tilgang til effektevaluering. I: Evaluering af projekter. Syddansk Universitets forlag.
Handal, G. & Lauvås, P. (2002). Praksisteori. I: På egne vilkår - en strategi for vejledning med lærer; s. 19-46 Forlaget Klim.
Kobayashi, S., Dolin, J., Søborg, A. & Turner, J. (2017). Building academic staff teaching competencies- how pedagogic continuous professional development for academic staff can be organized and developed in research-intensive universities. I: Stensaker, B. (ed.) Improving Teaching and Learning in Research-Intensive Universities. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56499-9_5
Københavns Professionshøjskoles strategi. https://kpdk.sharepoint.com/sites/KPintra-Strategi/Delte%20dokumenter/Faelles-om-fremragende-undervisning-Strategi-2019-2023.pdf?cid=14c62f1e-6f03-4228-b375-652f5b12622a
National Survey of Student Engagement (NSSE): https://nsse.indiana.edu/nsse/about-nsse/conceptual-framework/index.html
NSSE survey: https://nssesurvey.org/test/main/1/edit.cfm?packaged=true§ionList=main,demo_us,closing,test
Van Waes, S. Van den Bossche, P., Moolenaar, N. M., Stes, A. & Van Petegem, P. (2015). Uncovering changes in university teachers' professional networks during an instructional development program. Studies in Educational Evaluation 46, 11-28. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2015.02.003
Wahlgren, B. & Aarkrog, V. (2012). Transfer - kompetence i en professionel sammenhæng. Århus Universitetsforlag.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.