DUT Guide: Undervisningens indholdsvalg

Authors

  • Tina Bering Keiding Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.114809

Abstract

Spørgsmålet om undervisningens indhold er på en og samme tid et af de helt centrale og mest upåagtede spørgsmål i de videregående uddannelsers didaktik. I hvert fald når vi ser på forskningen. I praksis vælges indhold i hver eneste undervisningssituation. Artiklen præsenterer analytiske begreber og anvisninger, der kan guide underviserens valg af indhold. Udgangspunktet er den tyske almendidaktik, hvor spørgsmålet om undervisningens indhold traditionelt har indtaget en central plads, og som derfor tilbyder en række begreber, der kan skærpe vores analyser af og beslutninger om undervisningens indhold. Selvom jeg trækker tråde tilbage til didaktiske teorier, er det følgende mit kondensat af et mangfoldigt teorifelt og erfaringer fra lige så mangfoldige praksisser.

Downloads

Published

2019-10-04

How to Cite

Keiding, T. B. (2019). DUT Guide: Undervisningens indholdsvalg. The Danish Journal of Higher Education, 14(27), 177–187. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.114809

Issue

Section

DUT Guide