Matematiktest som prædiktor af ingeniørstuderendes studiesucces
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v14i26.107197Abstract
Mangel på ingeniører og andre STEM-uddannede vækker bekymring i Europa. Og Danmark er blandt de lande, som er særligt udfordrede. Internationale studier tyder på, at matematiske evner har prædiktiv værdi i forhold til STEM-studerendes studiesucces – et begreb der omfatter både præstationer og progression på uddannelsen. I dette studie undersøges det, hvorvidt to matematiktests kan forudsige danske ingeniørstuderendes studieprogression; studiegennemførelse og beståelse af førsteårsprøven. De studerende havde ikke forberedt sig på test 1, mens de havde mulighed for at forberede sig på test 2. I forhold til den første test tyder studiets fund på, at det i højere grad er den frivillige deltagelse i undervisningen, hvori testen indgik end selve testscoren, der har sammenhæng med studiesuccesen. Pointscoren i den anden test viste sig at være en middelstærk prædiktor af både frafald og beståelse af førsteårsprøven. Studiet bidrager med input til diskussionen om optagelsestests på danske videregående uddannelser samt til ønsket om tidligt at kunne identificere frafaldstruede studerende.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.