Børns sprogleg - en upåagtet dimension af børnesprog
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145749Resumé
Børns sprogleg – en upåagtet dimension af børnesprog af Lars Holm og Annegrethe Ahrenkiel handler om resultater fra et etnografisk feltarbejde på en daginstitution blandt børn i 3- til 4-års alde-ren. Man har observeret børns interaktioner og især deres legende omgang med sproget. Børnene legede med sproget på en musikalsk måde, og forfatterne understreger at der er et behov for at studere børns sprogleg som en samskabt, improviseret og kreativ praksis. Forfatterne pointerer at disse aspek-ter af børns sprogbrug normalt ikke indgår i de sprogpædagogiske strategier; men de er en vigtig del af børns semiotiske repertoire og dermed af deres sprogudvikling, ikke bare kognitivt, men også sansemæssigt og følelsesmæssigt.
Referencer
Cekaite, A. (2017). Microgenesis of language creativity: Innovation, conformity and incongruence in children´s language play. Language Sciences 65, 26-36. http://dx.doi.org/10.1016/j.langsci.2017.01.007
Cook, G. (1997). Language play, language learning. ELT Journal 51(3), 224-231. https://doi.org/10.1093/elt/51.3.224
Cook, G. (2000). Language Play, Language Learning. Oxford Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Hackett A., MacLure M., & McMahon, S. (2020). Reconceptualising early language development: Matter, sensation and the more-than-human. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 1-17. https://doi.org/10.1080/01596306.2020.1767350
Holm, L. (2020). Sproglig evaluering i skoler og daginstitutioner. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Holm, L. & Ahrenkiel, A. (2022). Children´s language play as collaborative improvisations – rethinking paths to literacy. Journal of Early Childhood Literacy. https://doi.org/10.1177/14687984211067131
Ingold, T. (2007) Lines: A Brief History. New York: Routledge.
Kusters, A., Spotti, M., Swanwick, R. & Tapio, E. (2017). Beyond languages, beyond modalities: Transforming the study of semiotic repertoires. International Journal of Multilingualism14(3): 219-232. https://doi.org/10.1080/14790718.2017.132165
Løkken, G. (2000). The playful quality of the toddling “style.” International Journal of Qualitative Studies in Education, 13(5), 531–542. https://doi.org/10.1080/09518390050156440
Tarone, E. (2000). Getting serious about language play: Language play, interlanguage variation and second language acquisition. I: Swierzbin, F. M. B., Anderson, M., Klee, C. & Tarone, E. (red.) Social and Cognitive Factors in Second Language Acquisition (31-54). Sommerville, MA: Cascadilla Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.