Børns sprogleg - en upåagtet dimension af børnesprog

Forfattere

  • Lars Holm Aarhus Universitet
  • Annegrethe Ahrenkiel Roskilde Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145749

Resumé

Børns sprogleg – en upåagtet dimension af børnesprog af Lars Holm og Annegrethe Ahrenkiel handler om resultater fra et etnografisk feltarbejde på en daginstitution blandt børn i 3- til 4-års alde-ren. Man har observeret børns interaktioner og især deres legende omgang med sproget. Børnene legede med sproget på en musikalsk måde, og forfatterne understreger at der er et behov for at studere børns sprogleg som en samskabt, improviseret og kreativ praksis. Forfatterne pointerer at disse aspek-ter af børns sprogbrug normalt ikke indgår i de sprogpædagogiske strategier; men de er en vigtig del af børns semiotiske repertoire og dermed af deres sprogudvikling, ikke bare kognitivt, men også sansemæssigt og følelsesmæssigt.

Forfatterbiografier

Lars Holm, Aarhus Universitet

Cand.mag & ph.d.

Lektor på Aarhus Universitet

Annegrethe Ahrenkiel , Roskilde Universitet

Cand.mag & ph.d.

Lektor på Roskilde Universitet 

 

Referencer

Cekaite, A. (2017). Microgenesis of language creativity: Innovation, conformity and incongruence in children´s language play. Language Sciences 65, 26-36. http://dx.doi.org/10.1016/j.langsci.2017.01.007

Cook, G. (1997). Language play, language learning. ELT Journal 51(3), 224-231. https://doi.org/10.1093/elt/51.3.224

Cook, G. (2000). Language Play, Language Learning. Oxford Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.

Hackett A., MacLure M., & McMahon, S. (2020). Reconceptualising early language development: Matter, sensation and the more-than-human. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 1-17. https://doi.org/10.1080/01596306.2020.1767350

Holm, L. (2020). Sproglig evaluering i skoler og daginstitutioner. Frederiksberg: Samfundslitteratur

Holm, L. & Ahrenkiel, A. (2022). Children´s language play as collaborative improvisations – rethinking paths to literacy. Journal of Early Childhood Literacy. https://doi.org/10.1177/14687984211067131

Ingold, T. (2007) Lines: A Brief History. New York: Routledge.

Kusters, A., Spotti, M., Swanwick, R. & Tapio, E. (2017). Beyond languages, beyond modalities: Transforming the study of semiotic repertoires. International Journal of Multilingualism14(3): 219-232. https://doi.org/10.1080/14790718.2017.132165

Løkken, G. (2000). The playful quality of the toddling “style.” International Journal of Qualitative Studies in Education, 13(5), 531–542. https://doi.org/10.1080/09518390050156440

Tarone, E. (2000). Getting serious about language play: Language play, interlanguage variation and second language acquisition. I: Swierzbin, F. M. B., Anderson, M., Klee, C. & Tarone, E. (red.) Social and Cognitive Factors in Second Language Acquisition (31-54). Sommerville, MA: Cascadilla Press.

Downloads

Publiceret

2024-08-26

Citation/Eksport

Holm, L., & Ahrenkiel , A. (2024). Børns sprogleg - en upåagtet dimension af børnesprog. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(78), 12–17. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145749