Flersprogethed og interkulturelle kompetencer til fremtidens arbejdsmarked – indsigter fra erhvervslivet til undervisningsverdenen

Forfattere

  • Jan Engberg
  • Susana S. Fernández
  • Ana Kanareva-Dimitrovska

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132084

Referencer

Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Globale kompetencer. Vejledning til lov og bekendtgørelse. København: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/love-og-regler/vejledninglovgrundlag.

Erasmus+ (2018-2021). Generation Global: Multilingualism and intercultural skills for a dualcompetency workforce of the future. Det Nationale Center for Fremmedsprog og Aarhus Universitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på projekter.au.dk/GenerationGlobal.

European Parliament (2016). European Strategy for Multilingualism: Benefits and Cost. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/573460/IPOL_STU(2016)573460_EN.pdf.

Hollensen, S. (2020). Global Marketing (8. udg.). London: Pearson.

Kraft, K. & Lønsmann, D. (2018). A language ideological landscape: The complex map in international companies in Denmark. I: Sherman, A. & Nekvapil, J. (red.), English in Business and Commerce (s. 46-72). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.

Kubovcikova, A., Lauring, J. & Koehler, T. (2016). Language and job anxiety in multicultural teams: The role of inclusive language management. Academy of Management Proceedings 2016. Academy of Management.

Millar, S. (2018). Making sense of language management in Danish international companies: A strategic view. I: Sherman, A. & Nekvapil, J. (red.), English in Business and Commerce (s. 119-148). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.

Piekkari, R., Welch, D.E. & Welch, L.S. (2014). Language in International Business. The Multilingual Reality of Global Business Expansion. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.

Regeringen (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på ufm.dk/publikationer/2017/strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.

Rådet for den Europæiske Union (2019). Rådets henstilling af 22. maj 2019 om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019H0605(02)&from=EN.

Verstraete-Hansen, L. (2008). Hvad skal vi med sprog? Holdninger til fremmedsprog i danske virksomheder i et uddannelsespolitisk perspektiv. Frederiksberg: Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier (IKK).

Downloads

Publiceret

2022-06-20

Citation/Eksport

Engberg, J., Fernández, S. S., & Kanareva-Dimitrovska, A. (2022). Flersprogethed og interkulturelle kompetencer til fremtidens arbejdsmarked – indsigter fra erhvervslivet til undervisningsverdenen. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 27(72). https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132084