Flersprogethed og interkulturelle kompetencer til fremtidens arbejdsmarked – indsigter fra erhvervslivet til undervisningsverdenen
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132084Referencer
Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Globale kompetencer. Vejledning til lov og bekendtgørelse. København: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/love-og-regler/vejledninglovgrundlag.
Erasmus+ (2018-2021). Generation Global: Multilingualism and intercultural skills for a dualcompetency workforce of the future. Det Nationale Center for Fremmedsprog og Aarhus Universitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på projekter.au.dk/GenerationGlobal.
European Parliament (2016). European Strategy for Multilingualism: Benefits and Cost. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/573460/IPOL_STU(2016)573460_EN.pdf.
Hollensen, S. (2020). Global Marketing (8. udg.). London: Pearson.
Kraft, K. & Lønsmann, D. (2018). A language ideological landscape: The complex map in international companies in Denmark. I: Sherman, A. & Nekvapil, J. (red.), English in Business and Commerce (s. 46-72). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.
Kubovcikova, A., Lauring, J. & Koehler, T. (2016). Language and job anxiety in multicultural teams: The role of inclusive language management. Academy of Management Proceedings 2016. Academy of Management.
Millar, S. (2018). Making sense of language management in Danish international companies: A strategic view. I: Sherman, A. & Nekvapil, J. (red.), English in Business and Commerce (s. 119-148). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.
Piekkari, R., Welch, D.E. & Welch, L.S. (2014). Language in International Business. The Multilingual Reality of Global Business Expansion. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
Regeringen (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på ufm.dk/publikationer/2017/strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.
Rådet for den Europæiske Union (2019). Rådets henstilling af 22. maj 2019 om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019H0605(02)&from=EN.
Verstraete-Hansen, L. (2008). Hvad skal vi med sprog? Holdninger til fremmedsprog i danske virksomheder i et uddannelsespolitisk perspektiv. Frederiksberg: Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier (IKK).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.