Naturvidenskabeligt grundforløb - relevant og motiverende for gymnasieelever?
PDF

Citation/Eksport

Petersen, M. R., & Kristensen, L. E. (2017). Naturvidenskabeligt grundforløb - relevant og motiverende for gymnasieelever?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36654

Resumé

Denne undersøgelse fokuserer på gymnasieelevers opfattelse af relevans og motivation i forhold til faget naturvidenskabeligt grundforløb (NV) og perspektiverer denne opfattelse i retning af den struktur for faget der kommer med den nye reform. Der er lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasielever i hele landet (n=2614) for at afklare deres opfattelse af faget NV. Resultaterne viser en generelt mere positiv indstilling til faget blandt elever med naturvidenskabelig studieretning end blandt elever med ikke-naturvidenskabelig studieretning. Samtidig viser undersøgelsen at mange elever ikke oplever NV som relevant, men at der ligger et uforløst potentiale i faget der på sigt kan gøre det relevant.

PDF