Resumé
I denne artikel tager vi udgangspunkt i spillet “Kampen om råstofferne” der er udviklet til undervisningsbrug i uformelle læringsmiljøer. Spillet sættes ind i en teoretisk ramme om brugen af spil og spillignende elementer som motivation for læring. En undersøgelse af elevernes udbytte (n = 82) viser en stigning på gennemsnitligt 5,2 % i faglig viden ved brug af forløbet. Dette udbytte undersøges nærmere gennem to fokusgruppeinterviews med elever der netop har gennemgået forløbet. Spillet og udbyttet perspektiveres derefter i en diskussion om brugen af uformelle læringsmiljøer som skoletilbud og konflikten mellem læreplaner og free-choice læring. This article describes the game “The fight for feedstock” which is developed for use in informal learning environments. The game is placed in a theoretical framework on games and game-like elements as motivators for learning. An investigation shows that students gain in mean 5.2 % more content knowledge by using the lessons. This gain is further unfolded through two focus group interviews with students that had just completed the game. The game and the gain are then discussed in the context of the use of informal learning environments in school and the conflict between curriculum and free-choice learning.