Naturvidenskabelige studiekompetencer. Hvad er svært for nye universitetsstuderende?
PDF

Citation/Eksport

Ulriksen, L. (2013). Naturvidenskabelige studiekompetencer. Hvad er svært for nye universitetsstuderende?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3), 29. https://doi.org/10.7146/mona.v0i3.36049

Resumé

Gymnasiet skal udvikle studenternes studiekompetencer. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelseblandt førsteårsstuderende på Det Naturvidenskabelige Fakultet ved KøbenhavnsUniversitet argumenterer artiklen for at de studerende ikke oplever det faglige niveau som den størstevanskelighed. Vanskelighederne vedrører især studieteknik og organiseringen af deres tid, men ogsåat kunne koncentrere sig og at kunne overskue større tekstmængder. Det er vanskeligheder som bl.a.bunder i forskelle mellem gymnasiet og universitetet mht. tidsstrukturer og undervisningsmaterialer.Disse studieteknikker er imidlertid forbundet med det faglige indhold. Det vil derfor være en fordel atførsteårsundervisningen tænker studieteknik ind som en integreret del af den faglige undervisning.An important purpose of upper-secondary school is to prepare students for higher education. Basedon a survey among first-year students at the Science Faculty at the University of Copenhagen, thearticle argues that the main challenges for the students are related to study tech niques and time managementrather than to disciplinary knowledge. These challenges are related to differences betweenupper-secondary school and university concerning the time schedules and teaching materials. Thestudy tech niques are linked with the disciplinary content at first year. Therefore, first-year teachingcould benefit from integrating these tech niques with the ordinary courses.
https://doi.org/10.7146/mona.v0i3.36049
PDF

Referencer

Beck, S. & Gottlieb, B. (2002). Elev/student – en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence. Bind 1 (vol. 1). Odense: Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet.

Bundsgaard, J. (2006). Nøglekompetencer med bud til de humanistiske fagområder. Cursiv, 1(1), s. 27‑58.

Busch, H., Elf, N.F. & Horst, S. (2004). Fremtidens uddannelser. Den ny faglighed og dens forudsætninger (vol. 2‑2004). København: Undervisningsministeriet.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2011). Studiekompetence. Pejlemærker efter 2. gennemløb af gymnasiereformen. Lokaliseret på: www.eva.dk/projekter/2010/studiekompetence-efterandet-gennemloeb-af-stx-hhx-og-htx-efter-gymnasiereformen/rapport/studiekompetence.

Dolin, J., Krogh, L.B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene (oversætter, Trans.). I: H. Busch, S. Horst & R. Troelsen (red.), Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelse. En antologi (s. 59‑140). København: Undervisningsministeriet.

Eurostudent. (2011). Eurostudent IV. Lokaliseret den 6. juni 2012 på: http://eurostudent.his.de/eiv/report/index.jsp?x=33&y=10.

Holmegaard, H.T. (2012). Students’ Narratives, Negotiations, and Choices. A Longitudinal Study of Danish Students’ Transition into Higher Education in Science, Engineering and Mathematics. Ph.d.-afhandling, Københavns Universitet.

Krogh, L.B. & Andersen, H.M. (2008). Naturfagslæreres vidensgrundlag – med udgangspunkt i PCK. MONA, 2008(3), s. 36‑55.

L 33, (2003) Forslag til lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127573

Niss, M. & Jensen, T.H. (red.). (2002). Kompetencer og matematiklæring. Ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark (vol. 18). København: Undervisningsministeriet.

Shulman, L.S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), s. 4‑14. doi: 10.2307/1175860.

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2016 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik