Lærerstartsforløb for nyuddannede naturfagslærere – erfaringer og videreudvikling
PDF

Nøgleord

Læreruddannelsen

Citation/Eksport

Wied, K., Thyssen, M. R., Andersen, P. U., & Auning, M. (2025). Lærerstartsforløb for nyuddannede naturfagslærere – erfaringer og videreudvikling. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(3). https://doi.org/10.7146/mona.v25i3.159537

Resumé

Artiklen udfolder erfaringer med lærerstartsforløb for nye naturfagslærere i Naturfagsakademiet NAFA. Artiklen diskuterer resultater fra et udviklingsarbejde, som peger på særlige udfordringer for nyuddannede naturfagslærere. Udfordringerne knyttes til tre kategorier: professionel identitet, struktur og rammer samt naturfaglig kultur. Det rejser spørgsmålet om potentialet ved målrettet støtte til nyuddannede naturfagslærere. På den baggrund er der gennemført pilotafprøvninger af lærerstartsformater for naturfagslærere. Data består af interview- og surveydata fra nyuddannede samt feltnoter og interviews med læreruddannere, som faciliterer lærerstartsforløbene. Artiklen udfolder erfaringerne fra udviklingsprojektet og afsluttes med forslag til videre udvikling, bl.a. understreges læreruddannelsens rolle som tredje rum for kritisk refleksion.

https://doi.org/10.7146/mona.v25i3.159537
PDF

Referencer

Bauml, M. (2014). Collaborative lesson planning as professional development for beginning. The New Educator, 10(3), 182-200. https://doi.org/10.1080/1547688X.2014.925741

Billett, S. & Somerville, M. (2004) Transformations at work: identity and learning, Studies in Continuing Education, 26(2), 309-326, https://doi.org/10.1080/158037042000225272

Böwadt, P.R., Pedersen, R. & Vaaben, N.K. (2016). Hvorfor stopper lærerne i folkeskolen? Københavns Professionshøjskole.

Böwadt, P.R., Pedersen, R. & Vaaben, N.K. (2019). Når Verdens bedste job bliver for hårdt: En undersøgelse af, hvordan lærere har det i folkeskolen. Københavns Professionshøjskole.

Damvad Analytics. (2021). Behovet for velfærdsuddannede i 2030. Damvad Analytics.

Dragsted, S. (1998). Skolens naturfaglige kultur. Kvan, 18(52), 89-97.

Heredia, S.C. & Yu, J.H. (2017). A matter of choice: Opportunities for informal science institutions to support science teacher induction. Journal of Science Teacher Education, 28(6), 549-565. https://doi.org/10.1080/1046560X.2017.1388085

Kelchtermans, G. (2019). Early Career Teachers and Their Need for Support: Thinking Again. I A. Sullivan et al. (eds.), Attracting and Keeping the Best Teachers, Professional Learning and Development in Schools and Higher Education 16, https://doi.org/10.1007/978-981-13-8621-3_5

Klarskov, E.D., Jensen, T.L. & Lykketoft, A. (2024). Mange nye folkeskolelærere forlader folkeskolen efter få år. Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd.

Luft, J.A., Dubois, S.L., Nixon, R.S. & Campbell, B.K. (2015). Supporting newly hired teachers of science: Attaining teacher professional standards. Studies in Science Education, 51(1), 1-48. https://doi.org/10.1080/03057267.2014.980559

Lunde Frederiksen, L. (2022). Oplæg på konference: Bæredygtige lærerstartsordninger. VIA. https://www.ucviden.dk/da/clippings/kom-til-konference-om-b%C3%A6redygtigel%C3%A6rerstartsordninger

Lunde Frederiksen, L. & Halse, E. (2021). Mentorsamtaler og professionel udvikling for nye lærere. Studier i Læreruddannelse og Profession, 6(1), 135-151. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127797

Lunde Frederiksen, L., Halse, E. & Jensen, I.R. (2019). Skolekultur, lærerstart og fodfæste. Studier i Læreruddannelse og Profession, 4(1), 207-227. https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117988/166014

Frederiksen, L. L., & Halse, E. (2023). “Jeg har flere gange oplevet, at man oftest selv har svaret, det skal bare lige graves frem”. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 8(1)

McIntyre, J. & Hobson, A.J. (2015). Supporting beginning teacher identity development: External mentors and the third space. Research Papers in Education, 31(2), 133-158. https://doi.org/10.1080/02671522.2015.1015438

McIntyre, J. & Jones, S. (2014). Possibility in impossibility? Working with beginning teachers of English in times of change. English in Education, 48(1), 26-40. https://doi.org/10.1111/eie.12029

NAFA. (2023). Inspiration til NAFA lærerstartsforløb – sammenfatning af indledende afdækning af nyuddannede naturfagslæreres støttebehov og inspiration til udviklingen af lokale lærerstartsforløb i NAFA. Naturfagsakademiet. https://nafa.nu/wp-content/uploads/sites/46/2023/09/nafa-laererstart-sammenfatning-af-indledende-afdaekning-af-nyuddannede-naturfagslaereres-stoettebehov-og-inspiration-til-udviklingen-af-lokale-laererstartsforloeb.pdf

Nally, M. & Ladden, B. (2020). An exploration of an induction programme for newly qualified teachers in a post primary Irish school. International Journal for Transformative Research, 7(1), 19-25. https://doi.org/10.2478/ijtr-2020-0003

Plauborg, H., Petersen K.B., Laursen, P.F & Wieser, C (2022). Pædagogisk indblik: Lærere, der bliver i professionen. DPU, Nationalt Center for Skoleforskning og Aarhus Universitetsforlag.

Rodrigues, F. & Mogarro, M.J. (2019). Student teachers’ professional identity: A review of research contributions. Educational Research Review, 28, 100286. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100286

Saka, Y., Southerland, S.A., Kittleson, J. & Hutner, T. (2013). Understanding the induction of a science teacher: The interaction of identity and context. Research in Science Education, 43(3), 1221-1244. https://doi.org//10.1007/s11165-012-9310-5

Sølberg, J. (2006). Den lokale naturfaglige kultur – et fokus for udvikling. MONA, 2006(1), s. 7-22. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36454/37783

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2025 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik