Resumé
Artiklen udfolder erfaringer med lærerstartsforløb for nye naturfagslærere i Naturfagsakademiet NAFA. Artiklen diskuterer resultater fra et udviklingsarbejde, som peger på særlige udfordringer for nyuddannede naturfagslærere. Udfordringerne knyttes til tre kategorier: professionel identitet, struktur og rammer samt naturfaglig kultur. Det rejser spørgsmålet om potentialet ved målrettet støtte til nyuddannede naturfagslærere. På den baggrund er der gennemført pilotafprøvninger af lærerstartsformater for naturfagslærere. Data består af interview- og surveydata fra nyuddannede samt feltnoter og interviews med læreruddannere, som faciliterer lærerstartsforløbene. Artiklen udfolder erfaringerne fra udviklingsprojektet og afsluttes med forslag til videre udvikling, bl.a. understreges læreruddannelsens rolle som tredje rum for kritisk refleksion.
Referencer
Bauml, M. (2014). Collaborative lesson planning as professional development for beginning. The New Educator, 10(3), 182-200. https://doi.org/10.1080/1547688X.2014.925741
Billett, S. & Somerville, M. (2004) Transformations at work: identity and learning, Studies in Continuing Education, 26(2), 309-326, https://doi.org/10.1080/158037042000225272
Böwadt, P.R., Pedersen, R. & Vaaben, N.K. (2016). Hvorfor stopper lærerne i folkeskolen? Københavns Professionshøjskole.
Böwadt, P.R., Pedersen, R. & Vaaben, N.K. (2019). Når Verdens bedste job bliver for hårdt: En undersøgelse af, hvordan lærere har det i folkeskolen. Københavns Professionshøjskole.
Damvad Analytics. (2021). Behovet for velfærdsuddannede i 2030. Damvad Analytics.
Dragsted, S. (1998). Skolens naturfaglige kultur. Kvan, 18(52), 89-97.
Heredia, S.C. & Yu, J.H. (2017). A matter of choice: Opportunities for informal science institutions to support science teacher induction. Journal of Science Teacher Education, 28(6), 549-565. https://doi.org/10.1080/1046560X.2017.1388085
Kelchtermans, G. (2019). Early Career Teachers and Their Need for Support: Thinking Again. I A. Sullivan et al. (eds.), Attracting and Keeping the Best Teachers, Professional Learning and Development in Schools and Higher Education 16, https://doi.org/10.1007/978-981-13-8621-3_5
Klarskov, E.D., Jensen, T.L. & Lykketoft, A. (2024). Mange nye folkeskolelærere forlader folkeskolen efter få år. Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd.
Luft, J.A., Dubois, S.L., Nixon, R.S. & Campbell, B.K. (2015). Supporting newly hired teachers of science: Attaining teacher professional standards. Studies in Science Education, 51(1), 1-48. https://doi.org/10.1080/03057267.2014.980559
Lunde Frederiksen, L. (2022). Oplæg på konference: Bæredygtige lærerstartsordninger. VIA. https://www.ucviden.dk/da/clippings/kom-til-konference-om-b%C3%A6redygtigel%C3%A6rerstartsordninger
Lunde Frederiksen, L. & Halse, E. (2021). Mentorsamtaler og professionel udvikling for nye lærere. Studier i Læreruddannelse og Profession, 6(1), 135-151. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127797
Lunde Frederiksen, L., Halse, E. & Jensen, I.R. (2019). Skolekultur, lærerstart og fodfæste. Studier i Læreruddannelse og Profession, 4(1), 207-227. https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117988/166014
Frederiksen, L. L., & Halse, E. (2023). “Jeg har flere gange oplevet, at man oftest selv har svaret, det skal bare lige graves frem”. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 8(1)
McIntyre, J. & Hobson, A.J. (2015). Supporting beginning teacher identity development: External mentors and the third space. Research Papers in Education, 31(2), 133-158. https://doi.org/10.1080/02671522.2015.1015438
McIntyre, J. & Jones, S. (2014). Possibility in impossibility? Working with beginning teachers of English in times of change. English in Education, 48(1), 26-40. https://doi.org/10.1111/eie.12029
NAFA. (2023). Inspiration til NAFA lærerstartsforløb – sammenfatning af indledende afdækning af nyuddannede naturfagslæreres støttebehov og inspiration til udviklingen af lokale lærerstartsforløb i NAFA. Naturfagsakademiet. https://nafa.nu/wp-content/uploads/sites/46/2023/09/nafa-laererstart-sammenfatning-af-indledende-afdaekning-af-nyuddannede-naturfagslaereres-stoettebehov-og-inspiration-til-udviklingen-af-lokale-laererstartsforloeb.pdf
Nally, M. & Ladden, B. (2020). An exploration of an induction programme for newly qualified teachers in a post primary Irish school. International Journal for Transformative Research, 7(1), 19-25. https://doi.org/10.2478/ijtr-2020-0003
Plauborg, H., Petersen K.B., Laursen, P.F & Wieser, C (2022). Pædagogisk indblik: Lærere, der bliver i professionen. DPU, Nationalt Center for Skoleforskning og Aarhus Universitetsforlag.
Rodrigues, F. & Mogarro, M.J. (2019). Student teachers’ professional identity: A review of research contributions. Educational Research Review, 28, 100286. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100286
Saka, Y., Southerland, S.A., Kittleson, J. & Hutner, T. (2013). Understanding the induction of a science teacher: The interaction of identity and context. Research in Science Education, 43(3), 1221-1244. https://doi.org//10.1007/s11165-012-9310-5
Sølberg, J. (2006). Den lokale naturfaglige kultur – et fokus for udvikling. MONA, 2006(1), s. 7-22. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36454/37783

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Copyright (c) 2025 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
