Undervisning og centralt stillede test i folkeskolen

  • Pernille Ulla Andersen
  • Ulla Hjøllund Linderoth

Resumé

Dette udviklingsarbejde undersøger hvordan en gruppe biologilærere forholder sig til de centralt stillede test, samt hvordan de mener prøverne eventuelt påvirker den daglige undervisning. Undersøgelsen viser at mange respondenter anser det som positivt at der er indført en afsluttende prøve i faget. Lærerne er dog utilfredse med prøveformen og mener at den kan have en uheldig washbackeffekt på undervisningen. Mange anser i stedet en praktisk mundtlig prøve som den bedste afsluttende prøveform. De nationale test på 8. klassetrin er lærerne i denne undersøgelse derimod mere kritiske over for. Artiklen slutter med overvejelser om mulige ændringer i prøveformerne.
Publiceret
2012-07-02
Citation/Eksport
Andersen, P., & Linderoth, U. (2012). Undervisning og centralt stillede test i folkeskolen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/35988
Sektion
Artikler