Det diskrete sociale pres - om konsekvenser af usagte forventninger til piger og drenge i natur/teknik
PDF

Citation/Eksport

Dam, T., Linderoth, U. H., & Drejer, K. (2014). Det diskrete sociale pres - om konsekvenser af usagte forventninger til piger og drenge i natur/teknik. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36264

Resumé

“Det diskrete sociale pres” synes at være et vilkår i natur/teknikundervisningen i grundskolen. Presset kommer til udtryk når elevens køn kobles til en pædagogisk forventning om særlige præferencer og særlige være- og arbejdsmåder. I et såkaldt mikroperspektiv belyses kønskonstruktioner i natur/teknik. Mikroperspektivets fund spejles i både nationale og internationale studier om koblingen mellem køn og naturfag, et makroperspektiv. Ambitionen er at de to perspektiver tilsammen kan hjælpe med at undgå kønsulighedsfremmende undervisning og blander sig som en stemme i debatten om revisionen af faghæfterne der i deres aktuelle udformning netop promoverer et “diskret socialt kønsrelateret pres”. A subtle social pressure seems to be part of everyday life in science- and maths education in elementary/primary school. The pressure relates to the intersections between gender, educational expectations and presumed interests. The micro perspective in the present article focuses on how the gender locally is constructed in primary school. This study is then mirrored in a macro perspective consisting of national – and international studies on the intersections between gender and science/maths. The aim of the article is to raise issues related to the educational downside of gendered expectations and to the causes of educationally promoted stereotypes in the light of the revision of national curricula.
PDF