Undersøgende aktiviteter og ræsonnementer i matematik undervisningen på mellemtrinnet

  • Dorte Moeskær Larsen
  • Bent Lindhart

Resumé

I et dansk forsknings- og udviklingsprojekt ved navn KiDM blev der udviklet tre måneders undersøgelsesorienteret undervisning i matematik til 4. og 5. klasse. Undersøgelsesorienteret undervisning

i matematik har dog en bred definition, og for at hjælpe lærerne blev der udviklet en kategorisering af forskellige typer af undersøgende aktiviteter i matematik. Denne artikel definerer og beskriver disse

fem forskellige kategorier. Herefter udvælges to aktiviteter (“Opdagelsen” og “Grubleren”) som bliver undersøgt med fokus på hvilke ræsonnementer der kommer i spil i dialogen i opsamlingsfasen. Der

bliver afslutningsvis reflekteret over forskellen på elevernes ræsonnerende virksomhed i de to forskellige aktiviteter.

Publiceret
2019-03-07
Citation/Eksport
Larsen, D., & Lindhart, B. (2019). Undersøgende aktiviteter og ræsonnementer i matematik undervisningen på mellemtrinnet. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2019(1), 7-21. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/112811
Sektion
Artikler