Karaktergivning – intuitiv ekspertise eller ‘viden i praksis’?

Authors

  • Nina Bonderup Dohn Institut for Fagsprog, Kommunikation og Informationsvidenskab, SDU

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v1i1.5673

Abstract

Artiklen anskuer bedømmelse og karaktergivning som en praksis, der udføres af konkrete mennesker i konkrete situationer, og diskuterer på den baggrund, hvori evalueringskompetence
består. Tesen er, at det er etisk og kompetencemæssigt problematisk at være en ‘dreyfusiansk’ intuitiv ekspert i karaktergivning, og at evalueringskompetence i stedet bør være en ‘viden i praksis’, forstået som en enhed af sprogligt artikulerbare mål, praktisk kunnen og personlige erfaringer med studenterpræstationer. En udskiftning af 13-skalaen hævdes at kunne være et incitament til igangsætning af refleksion over kriterier for bedømmelse.

Downloads

Published

2006-03-01

How to Cite

Dohn, N. B. (2006). Karaktergivning – intuitiv ekspertise eller ‘viden i praksis’?. The Danish Journal of Higher Education, 1(1), 38–46. https://doi.org/10.7146/dut.v1i1.5673

Issue

Section

Scientific article