IT-baserede læreprocesser – nogle muligheder og nogle begrænsninger
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v2i4.5627Resumé
Artiklen giver et fænomenologisk inspireret bud på, hvad der ligger til grund for nogle ofte oplevede muligheder og begrænsninger ved IT-baserede læringsrum i sammenligning med læringsrum baseret på ansigt-til-ansigt-undervisning. Der argumenteres for, at ord i sidstnævnte har en langt større meningsmæssig fylde grundet deltagernes fysiske tilstedeværelse, og at der derfor i sådanne sammenhænge kan etableres en faglig-social-personlig baggrundsforståelse, som har afgørende betydning for hver enkelts faglige forståelse såvel som for de lærendes forståelse af hinanden. Givet en sådan baggrundsforståelse, kan virtuelle rum (specielt det asynkront skriftlige) imidlertid byde på en større refleksionsmulighed og mulighed for mindre fastlåsning i bestemte sociale roller, grundet den større grad af direkte fokusering på ordene.Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.