Gruppearbejde på Ungdoms- og videregående uddannelser – Begrundelser og perspektiver
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.144856Abstract
Abstract
Antologien 'Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser' af Henriette Duch (red.) et. al. er et kærkomment bidrag til didaktisk refleksion over gruppearbejde. Gennem en almen didaktisk tilgang udforsker bogen kompleksiteten af gruppearbejde som pædagogisk koncept, hvor fokus rækker ud over blot at handle om mål og midler. Med 10 kapitler, der spænder fra politiske idéer til evalueringsteknikker og professionelt samarbejde, opfordrer Duch og antologiens bidragsydere læseren til at overveje formålet og betydningen af gruppearbejde i undervisningen. Selvom nogle kapitler mangler dybde, leverer andre konkrete handlingsmuligheder og refleksioner, hvilket gør bogen til et skridt i retning af et bredere didaktisk perspektiv på gruppearbejde.
References
Agergaard, K. Brodersen, P. Gissel, S. Hansen, T & Albrechtsen T. (2021). Gruppearbejde - At organisere, vejlede og intervenere. Hans Reitzels Forlag.
Danmarkshistorien (2012). Den Blå Betænkning: Undervisningsvejledning for Folkeskolen, 1960. Lokaliseret d. 14/03/2024 Den Blå Betænkning: Undervisningsvejledning for Folkeskolen, 1960 (danmarkshistorien.dk)
Frederiksen, P. & Sanden, E. (2009). Gruppearbejde i undervisningen. Frydenlund forlag.
Kristiansen, B. (2023) Studiegrupper - Hvordan gør vi? Aarhus Universitet. Lokaliseret d. 14/03/2024: Rapport: Studiegrupper - Hvordan gør vi? (au.dk)
Larsen, Carl Aage; Larsen, Høeg, C. A. (1997). Didaktiske emner belyst gennem 12 artikler af Carl Aage Larsen & C.A. Høeg Larsen, Danmarks Pædagogiske Bibliotek
Rask, L., Hansen, M. B., Ravn, I., & Rask, A. K. (2018). Studiegrupper: Samarbejde og facilitering. (1. udg.) Hans Reitzels Forlag.
Smedegaard Ernst Bengtsen, S., & Qvortrup, A. (2013). Didaktiske teorier og didaktikkens nerve. I Læringsteori og didaktik 291-311 Hans Reitzels Forlag.
Thornberg, U. (2001) Sprogdidaktik. Alinea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.