Pædagogisk onboarding af internationalt videnskabeligt personale i dansk universitetsundervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148814Resumé
Artiklen beskriver udvikling og udrulning af et projekt omhandlende et universitetspædagogisk onboarding-forløb for internationalt videnskabeligt personale ved Aarhus Universitet (AU). Forløbet placerer sig imellem den praktiske onboarding af internationale medarbejdere generelt, inklusion i forskningsmiljøerne og den generelle universitetspædagogiske kompetenceudvikling. Derfor vægtes den kulturelle forståelse af det danske universitetssystem, studenterpopulationen og det lokale undervisningsmiljø, som de nye internationale medarbejdere er blevet en del af. En vigtig dimension for projektets design er samarbejdet med det enkelte institut, hvor de nye internationale undervisere skal undervise.
I artiklen beskriver vi projektets fire faser med et fokus på de udviklingsmæssige og pædagogiske valg, som vi har truffet, samt en gennemgang af en case bestående af et gennemført forløb for internationale postdocs på Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG) på AU. Resultaterne fra casen vil blive analyseret, ligesom opmærksomhedspunkter for yderligere udvikling af projektet i fremtiden og fokuspunkter for kulturel og pædagogisk onboarding generelt bliver diskuteret.
Referencer
AU (2021). Implementering af ny stillingsstruktur (undervisning) på AU. AU lokaliseret d. 30/08/2024: Samlet_rapport_med_bilag_Implementering_af_ny_stillingsstruktur__undervisning__paa_Aarhus Universitet.pdf
AU (2023). Data fra PowerBI Aarhus Universitet databank, Aarhus Universitet, Maj 2023.
Baggersgaard (2023). Fire ud af ti forskere er nu udlændinge. Forskerforum. Lokaliseret d. 30/08/2024: Fire ud af ti forskere er nu udlændinge - Forskerforum (dm.dk)
CED (2022). Intern rundspørge blandt internationale medarbejdere på Aarhus Universitet. CED.
Dahl, K. & Juhl, A (2020). Den professionelle proceskonsulent. København. Hans Reitzels Forlag
Danmarks Statistik (2023) - Statistikbanken (H80 Ph.d. og forskeruddannelser)
Farakish, N., Cherches, T. Zou, S (2022). Faculty Success Initiative: An Innovative Approach to Professional Faculty Onboarding and Development. J Form Des Learn 6, 113-126 (2022). https://doi.org/10.1007/s41686-022-00069-x
Gregersen-Hermans, J. & Lauridsen, K. (2021) Internationalising Programmes in Higher Education. An Educational Development Perspective. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429344503
Holt Larsen, H. (2014). Human Resource Management. I S. Vikkelsø, & P. Kjær (red.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 589-612). København. Hans Reitzels Forlag.
Ssempebwa, J. Teferra, D. Bakkabulindi, F. (2016) 'Swim or sink': state of induction in the deployment of early career academics into teaching at Makerere University, Studies in Higher Education, 41:10, 1854-1868. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1221649
King, V. Roed, J. Wilson, L. (2018): It's very different here: practice-based academic staff induction and retention. Journal of Higher Education Policy and Management 40:5, pages 470-484. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1221649
Kragh, S. U., & Bislev, S. (2004). Universities and Student Values Across Nations. https://doi.org/10.36923/jicc.v5i2.408
Lauridsen, K. M., & Cozart, S. M. (2012). Internationaliseringsudfordringer afspejlet i Studiemiljø2011 på Aarhus Universitet: Der er stadig plads til forbedringer!. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 7(13), 54-65. https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.6052
Luxon, T., & Peelo, M. (2009). Academic sojourners, teaching and internationalisation: The experience of non-UK staff in a British university. Teaching in Higher Education, 14(6), 649-659. https://doi.org/10.1080/13562510903315233
Hulme, Moira & Wood, Jeffrey. (2022). The importance of starting well: the influence of early career support on job satisfaction and career intentions in teaching. Journal of Further and Higher Education. 46. 1-18. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1985981
Mullins, L.J. (2005). Management and organisation behaviour (7th edn. ed.). Harlow: Pearson Education.
Tange, H., & Kastberg, P. (2013). Coming to terms with "double knowing": an inclusive approach to international education . International Journal of Inclusive Education, 17(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/13603116.2011.580460
UFM (2019). Bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter. Uddannelses- og forskningsministeriet. Lokaliseret d. 30/08/2024: Bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter (retsinformation.dk)
Wahlgren, B. (2020). Developing Teaching and Learning in Higher Education Experiences from Danish Universities. In N. V. Varghese, & S. Mandal (Eds.), Teaching Learning and New Technologies in Higher Education (pp. 41-54). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-4847-5_4
Wahlgren, B. Aarkrog, V. (2012) Transfer - Kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.
https://doi.org/10.2307/jj.608243
Walker, P. (2015). The globalisation of higher education and the sojourner academic: Insights into challenges experienced by newly appointed international academic staff in a UK university. Journal of Research in International Education, 14(1), 61-74. https://doi.org/10.1177/1475240915571032
Wilson, L. (2013). Welcome on board: Designing support interventions to meet the needs of new part-time lecturers. In F. Beaton & A. Gilbert (Eds.), Developing effective part-time teachers in higher education: New approaches to professional development (pp. 117-133). (SEDA Series) Abingdon, UK: Routledge.
Yendol-Hoppey, D., & Dana, N. F. (Eds.). (2010). Powerful professional development: Building expertise within the four walls of your school. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781452219578
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.