3 opmærksomhedspunkter i overgangen til universitetet

Hvad kan vi lære af Arts-studerendes oplevelse af at starte på universitetet?

Authors

  • Rasmus Hansen Aarhus Universitet
  • Pernille Risør Elving Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.120632

Abstract

Denne undersøgelse belyser de udfordringer, som studerende oplever i overgangen til universitetet. Undersøgelsen bygger på en empirinær kodning af 557 Arts-studerendes besvarelser på spørgsmål om udfordringer i overgangen til universitetet og gode råd til nye universitetsstuderende. Analysen belyser, at Arts-studerendes forventninger til universitetet adskiller sig fra det, de i realiteten møder, når de starter. De oplever især udfordringer med at håndtere ansvaret for egen læring, mængden af selvstudier og de få
undervisningstimer på universitetet. Deres sociale og personlige trivsel er afgørende for deres vedholdenhed både i overgangen til og i løbet af deres uddannelse. Undersøgelsen peger på følgende tre  opmærksomhedspunkter i forbindelse med overgangen til universitetet: 1) at lære at studere, 2) personlig og social trivsel, 3) forståelsen af universitetsuddannelsens rammer. Undersøgelsen afsluttes med en nuancering af disse tre opmærksomhedspunkter samt løsningsforslag, der både er relevante for uddannelsesinstitutionerne samt de studerende selv.

Downloads

Published

2020-11-02

How to Cite

Hansen, R., & Elving, P. R. (2020). 3 opmærksomhedspunkter i overgangen til universitetet: Hvad kan vi lære af Arts-studerendes oplevelse af at starte på universitetet?. The Danish Journal of Higher Education, 15(29), 70–86. https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.120632

Issue

Section

Scientific article