Model for digitale kompetencer
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.144274Resumé
Artiklen præsenterer en struktureret tilgang til udvikling af digitale kompetencer inden for uddannelsesinstitutioner. Den foreslår en model, der integrerer udvikling af digitale kompetencer på tværs af discipliner og niveauer for at opbygge en omfattende digital kompetenceprofil for studerende, med målet om at forberede dem til den digitale arbejdsstyrke. Artiklen argumenterer for at integrere digitale kompetencer i uddannelsesprogrammer og for at fremme bredere diskussioner om udvikling af digitale kompetencer. Artiklen understreger vigtigheden af en tværfaglig og niveauintegreret terminologi for effektivt at adressere de nuværende og fremtidige krav til digitale kompetencer i et hurtigt udviklende digitalt samfund.
Referencer
Aarhus Universitets Strategi 2020-2025 (2020) tilgået her: https://www.au.dk/fileadmin/www.au.dk/OM_AU/strategi_og_politik/strategi/STRAT2025_DK_WEB_170220.pdf
Aarhus Universitets Strategi 2013-2020 (2013).
Baartman, L. K., & De Bruijn, E. (2011). Integrating knowledge, skills, and attitudes: Conceptualising learning processes towards vocational competence. Educational Research Review, 6(2), 125-134.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2011.03.001
Basballe, D. A., Hjorth, M., Iversen, O. S., Caspersen, M., Hansen, B. L., & Kanstrup, K. H. (2021). Gap-analyse af teknologiforståelse i det danske uddannelsessystem fra grundskole til ungdomsuddannelser. Danske Professionshøjskoler.
Cedefop, (2023). Going digital means skilling for digital : using big data to track emerging digital skill needs. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2801/772175
Council Recommendation on Key Competences for Life- Long Learning. (2018). ST 9009 2018 INIT. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)
Dalsgaard, C., Caviglia, F., Boie, M. A. K., Færgemann, H. M., & Thomsen, M. B. (2020). Digitale kompetencer i gymnasiet. Århus Universitet. https://www.stil.dk/-/media/filer/uvm/publikationer/2019/dec/191219-digitale-kompetencer-i-gymnasiet-2020.pdf?la=da
Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer (DRM). (2021). https://dkuni.dk/wp-content/uploads/2021/03/dansk-ramme-for-meritering-1.pdf
Digital Dogme og HBS Economics (2022). Det digitale kompetencebarometer. https://digitaldogme.dk/viden/det-digitale-kompetencebarometer-2022.
Hougaard, R. F., Rossen, D. S., Andersen, M., Jelsbak, V. A., Dahl, M. R., Keiding, T. B. (2022) Fagdigitalitet: Inspirationskatalog. Aarhus Universitet. https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/301099293/Inspirationskatalog_om_fagdigitalitet_Final.pdf.
Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence - an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
Uddannelses- og forskningsministeriet (2008) Kvalifikationsrammen for videregående uddannelser. Tilgået her: https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/andre/dk-videregaaende/kvalifikationsramme_dk_videregaaende_uddannelse_20080609.pdf
Madsen, P. H. (2016). Kompetencer i skole og uddannelse. Studier i læreruddannelse og -profession, 1(1), 75-100. https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27666
Periáñez-Cañadillas, I., Charterina, J., & Pando-García, J. (2019). Assessing the relevance of digital competences on business graduates' suitability for a job. Industrial and Commercial Training, 51(3), 139-151.
https://doi.org/10.1108/ICT-09-2018-0076
Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y.. (2022) DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens-With new examples of knowledge, skills, and attitudes. No. JRC128415. Joint Research Centre (Seville site). Dansk oversættelse: https://pure.AU.dk/portal/files/273426719/DigComp2.2_MRD.DK_.pdf
OpenAI. (2024). ChatGPT (Feb 24 version) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat anvendt til sproglig optimering af skrevet tekst.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.