Model for digitale kompetencer

Forfattere

  • Mads Ronald Dahl Centre for Educational Development , Aarhus Universitet
  • Rasmus Hansen CED - Digital udvikling

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.144274

Resumé

Artiklen præsenterer en struktureret tilgang til udvikling af digitale kompetencer inden for uddannelsesinstitutioner. Den foreslår en model, der integrerer udvikling af digitale kompetencer på tværs af discipliner og niveauer for at opbygge en omfattende digital kompetenceprofil for studerende, med målet om at forberede dem til den digitale arbejdsstyrke. Artiklen argumenterer for at integrere digitale kompetencer i uddannelsesprogrammer og for at fremme bredere diskussioner om udvikling af digitale kompetencer. Artiklen understreger vigtigheden af en tværfaglig og niveauintegreret terminologi for effektivt at adressere de nuværende og fremtidige krav til digitale kompetencer i et hurtigt udviklende digitalt samfund.

Forfatterbiografier

Mads Ronald Dahl, Centre for Educational Development , Aarhus Universitet

Educational informatics, Health informatics and curriculum developments at Aarhus University is my main work interrest. Making our educations evolve and bennefit from didactics, technology and it solutions takes up most of my time. This work can be followed on: www.CED.au.dk.
In the year’s to come i will work hard on incorporating subject specific digital competencies and computational thinking in all levels of our educations at Aarhus University. Furthermore im working with hybrid videoformats and GDPR in education.

Rasmus Hansen, CED - Digital udvikling

Videnskabelig assistent

Centre for Educational Development

Trøjborgvej 82-84
Aarhus C 8000

Referencer

Aarhus Universitets Strategi 2020-2025 (2020) tilgået her: https://www.au.dk/fileadmin/www.au.dk/OM_AU/strategi_og_politik/strategi/STRAT2025_DK_WEB_170220.pdf

Aarhus Universitets Strategi 2013-2020 (2013).

Baartman, L. K., & De Bruijn, E. (2011). Integrating knowledge, skills, and attitudes: Conceptualising learning processes towards vocational competence. Educational Research Review, 6(2), 125-134.

https://doi.org/10.1016/j.edurev.2011.03.001

Basballe, D. A., Hjorth, M., Iversen, O. S., Caspersen, M., Hansen, B. L., & Kanstrup, K. H. (2021). Gap-analyse af teknologiforståelse i det danske uddannelsessystem fra grundskole til ungdomsuddannelser. Danske Professionshøjskoler.

Cedefop, (2023). Going digital means skilling for digital : using big data to track emerging digital skill needs. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2801/772175

Council Recommendation on Key Competences for Life- Long Learning. (2018). ST 9009 2018 INIT. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Dalsgaard, C., Caviglia, F., Boie, M. A. K., Færgemann, H. M., & Thomsen, M. B. (2020). Digitale kompetencer i gymnasiet. Århus Universitet. https://www.stil.dk/-/media/filer/uvm/publikationer/2019/dec/191219-digitale-kompetencer-i-gymnasiet-2020.pdf?la=da

Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer (DRM). (2021). https://dkuni.dk/wp-content/uploads/2021/03/dansk-ramme-for-meritering-1.pdf

Digital Dogme og HBS Economics (2022). Det digitale kompetencebarometer. https://digitaldogme.dk/viden/det-digitale-kompetencebarometer-2022.

Hougaard, R. F., Rossen, D. S., Andersen, M., Jelsbak, V. A., Dahl, M. R., Keiding, T. B. (2022) Fagdigitalitet: Inspirationskatalog. Aarhus Universitet. https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/301099293/Inspirationskatalog_om_fagdigitalitet_Final.pdf.

Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence - an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4

Uddannelses- og forskningsministeriet (2008) Kvalifikationsrammen for videregående uddannelser. Tilgået her: https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/andre/dk-videregaaende/kvalifikationsramme_dk_videregaaende_uddannelse_20080609.pdf

Madsen, P. H. (2016). Kompetencer i skole og uddannelse. Studier i læreruddannelse og -profession, 1(1), 75-100. https://doi.org/10.7146/lup.v1i1.27666

Periáñez-Cañadillas, I., Charterina, J., & Pando-García, J. (2019). Assessing the relevance of digital competences on business graduates' suitability for a job. Industrial and Commercial Training, 51(3), 139-151.

https://doi.org/10.1108/ICT-09-2018-0076

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y.. (2022) DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens-With new examples of knowledge, skills, and attitudes. No. JRC128415. Joint Research Centre (Seville site). Dansk oversættelse: https://pure.AU.dk/portal/files/273426719/DigComp2.2_MRD.DK_.pdf

OpenAI. (2024). ChatGPT (Feb 24 version) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat anvendt til sproglig optimering af skrevet tekst.

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Dahl, M. R., & Hansen, R. (2025). Model for digitale kompetencer. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.144274

Nummer

Sektion

Faglig artikel