Bidrager online studiestartsforløb til social og faglig integration i overgangen til universitetet?

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.142560

Resumé

Overgangen til universitetet kan være udfordrende for mange studerende. For at imødekomme disse udfordringer mødes de studerende oftest af en række af sociale og faglige arrangementer i løbet af studiestarten. I denne artikel præsenteres erfaringer fra det online studiestartsforløb Study@AU fra Aarhus Universitet. Med udgangspunkt i forskningslitteraturen om ”den gode” overgang undersøges det i artiklen, på hvilken måde et online studiestartsforløb kan støtte stude-rendes overgang til universitetet i relation til deres faglige og sociale integration. Artiklen trækker på data fra 829 surveybesvarelser fra studerende samt data om de studerendes interaktion med forløbet fra Brightspace.

Resultaterne fra undersøgelsen viser, at der generelt er stor tilfredshed med forløbet. I artiklen dis-kuteres potentielle tiltag, der kan forbedre Study@AU, på baggrund af data fra forløbet og de studerendes evaluering af forløbet. Her præsenteres blandt andet overvejelser om at gøre forløbet obligatorisk.

Referencer

AU Uddannelse. (2023). Studienøgletal og -statistikker. https://medarbejdere.au.dk/fileadmin/www.medarbejdere.au.dk/studieadministration/Studienoegletal_og_-statistik/2023/Opgoerelse_Oktober-optag_Bachelor_2023.pdf

Barefoot, B. O. (2004). Higher education's revolving door: Confronting the problem of student drop out in US colleges and universities. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 19(1), 9-18. https://doi.org/10.1080/0268051042000177818

Briggs, A., Clark, J., & Hall, I. (2012). Building bridges: Understanding student transition to university. Quality in Higher Education, 18, 3-21. https://doi.org/10.1080/13538322.2011.614468

Cameron, R. B., & Rideout, C. A. (2022). 'It's been a challenge finding new ways to learn': First-year students' perceptions of adapting to learning in a university environment. Studies in Higher Education, 47(3), 668-682. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1783525

Carayannopoulos, S. (2018). Using chatbots to aid transition. The International Journal of Information and Learning Technology, 35(2), 118. https://www.proquest.com/docview/1990762819?accountid=14468&bdid=18882&_bd=sh6zsEjav7W0cBdh7nMcCoh6lc4%3D

Dam, L., Bundgaard, K., & Haugaard, R. (2022). Stopklods eller trappe? En undersøgelse af overgangen fra ungdomsuddannelse til et sprogstudium. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), Article 32. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129433

Danmarks Evalueringsinstitut. (2017). Studiestartens betydning for frafald på videregående uddannelser (Studiestart og frafald, p. 49). EVA. https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/studiestartens-betydning-frafaldet-paa-videregaaende-uddannelser

Danmarks Evalueringsinstitut. (2018). Fastholdelse af studerende på videregående uddannelse Videnopsamling om forskning i indsatser til at mindske frafald (Studiestart og frafald, p. 42). EVA. https://www.eva.dk/sites/eva/files/2018-10/Videnopsamling%20om%20forskning%20i%20indsatser%20til%20at%20mindske%20frafald.pdf

Danmarks Evalueringsinstitut. (2021). Frafald og forældres uddannelse (Forældres uddannelse og frafald på universiteter, p. 12). EVA. https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/frafald-foraeldres-uddannelse

Gregersen, A. F. M. (2021). Developing Viable Study Practices and Student Identities: An Investigation of First-year Students' Work with Decoding, Navigating and Negotiating the Cultural Norms of Their Study Programme . Department of Science Education, Faculty of Science, University of CopenhagenUniversity of Copenhagen.

Harvey, L., Drew, S., & Smith, M. (2006). The First-Year Experience: A Review of Literature for the Higher Educa-tion Academy. The Higher Education Academy.

Hayman, R., Wood, M., Wharton, K., & Shotton, L. (2022). Supporting the integration of first-year undergradu-ate widening participation sport students into university: The role of online programme induction. SN Social Sciences, 2(12), 268. https://doi.org/10.1007/s43545-022-00574-7

Holmegaard, H. T., Madsen, L. M., & Ulriksen, L. (2014). Når forventningerne ikke stemmer overens med virke-ligheden. En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregå-ende teknat-uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 9(16), Article 16. https://doi.org/10.7146/dut.v9i16.8832

Hultberg, J., Plos, K., Hendry, G. D., & Kjellgren, K. I. (2008). Scaffolding students' transition to higher education: Parallel introductory courses for students and teachers. Journal of Further and Higher Education, 32(1), 47-57. https://doi.org/10.1080/03098770701781440

Knight, J., & Rochon, R. (2012). Starting online: Exploring the use of a Social Networking Site to Facilitate transi-tion into Higher Education. Electronic Journal of E-Learning, 10(3), Article 3. https://academic-publishing.org/index.php/ejel/article/view/1632

Larsen, U. (2000). Frafald og studiemiljø (p. 136). Studenterrådet ved Aarhus Universitet. http://sr.au.dk/PDF/frafald/FFrapport.pdf

McIntyre, K. (2021). Bridging the gap: Implementation of an online induction course to support students' transi-tion into first year medicine. MedEdPublish, 9, 193. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000193.2

McIntyre, K., Weitz, N., & Sherman, S. (2023). (Re)developing an online pre-entry course to support student transition into Higher Education. Journal of Perspectives in Applied Academic Practice, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.56433/jpaap.v11i2.552

McKenzie, S., Castle-Herbert, A., Verriès-Wade, A., & Silk, H. (2024). Building communities for student success: Facilitating student belonging through online inductions. Widening Participation & Lifelong Learning, 26(1), 145-165. https://doi.org/10.5456/WPLL.26.1.145

Qvortrup, A., & Lykkegaard, E. (2022). Study environment factors associated with retention in higher education. Higher Education Pedagogies, 7(1), 37-64. https://doi.org/10.1080/23752696.2022.2072361

Qvortrup, A., Smith, E., Rasmussen, F., & Lykkegaard, E. (2018). Studiemiljø og frafald i videregående uddannel-ser: Betydningen af undervisning, faglig identifikation og social integration. Dansk Universitetspæda-gogisk Tidsskrift, 13(25), Article 25. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.97282

Schweighart, R., Hast, M., & Trautwein, C. (2024). Transition into distance education: A scoping review protocol. PLOS ONE, 19(2), e0298882. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0298882

Smith, E., Reimer, D., & Kjeldsen, C. C. (2020). Betydning af individuelle faktorer for frafaldsrisiko-En analyse af spørgeskemaer og studieadministrative data. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), Article 28. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.115942

Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educa-tional Research, 45(1), 89-125. https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Tinto, V. (1987). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. University of Chicago Press, 5801 S.

Tinto, V. (2012). Enhancing student success: Taking the classroom success seriously. The International Journal of the First Year in Higher Education, 3. https://doi.org/10.5204/intjfyhe.v3i1.119

Tinto, V. (2016). Student success does not arise by chance. In P. Bonne & D. Nutt (Eds.), Ten times the first year Reflections on ten years of the European First Year Experience Conference.

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. (2023). Optagelsen 2023 Oversigt over optagelsen pr. 28. Juli (Optagel-sen 2023, p. 13). Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/sogning-og-optag-pa-videregaende-uddannelser/2023/optagelsen-til-de-videregaende-uddannelser-pr-28-juli-2023.pdf

Ulriksen, L., Madsen, L. M., & Holmegaard, H. T. (2011). Hvorfor bliver de ikke? - Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser? MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 4. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36087

Vansteenkiste, M., Lens, W., & Deci, E. L. (2006). Intrinsic Versus Extrinsic Goal Contents in Self-Determination Theory: Another Look at the Quality of Academic Motivation. Educational Psychologist, 41(1), 19-31. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4101_4

Downloads

Publiceret

2025-02-05

Citation/Eksport

Felby, L. C., & Elving, P. R. (2025). Bidrager online studiestartsforløb til social og faglig integration i overgangen til universitetet?. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(37). https://doi.org/10.7146/dut.v20i37.142560

Nummer

Sektion

Faglig artikel