Bliver viden låst i sin kontekst ved problembaseret læring?
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.141324Resumé
Abstract
”Bliver viden låst i sin kontekst ved problembaseret læring?” (PBL) er spørgsmålet, jeg sætter til debat i denne artikel. Baggrunden er, at spørgsmålet længe har været omstridt; ikke kun i PBL-miljøer, men også i andre dele af uddannelsesforskningen. I PBL-litteraturen fremhæves ofte, at PBL er velegnet til at understøtte ikke kun udvikling af specifikke faglige kompetencer inden for et afgrænset område, men også generiske kompetencer med bred anvendelsesværdi. Inden for visse uddannelsessociologiske retninger betvivles imidlertid transferpotentialet i viden opnået gennem PBL-forløb. Det hævdes, at viden i udpræget grad låses til problemkonteksten, fordi viden i sin tværfaglige karakter mangler konceptuel styrke. Derved indløses det såkaldte eksemplariske princip ikke. Med videnssociologiske begreber diskuterer jeg forskellige vidensformers transferværdi. Jeg lader spørgsmålet i titlen stå åbent, men lægger op til, at man på trods af velafprøvede PBL-designs på universiteter og professionshøjskoler lægger et nyt og kritisk blik på vidensformer og det eksemplariske princip.
Referencer
Anonymous, 2021. Engineering Project Framework -Principles and Process.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylor & Francis.
Bernstein, B. (2001). Pædagogik, diskurs og magt. Akademisk.
Berthelsen, J., Illeris, K., & Poulsen, S. C. (1985). Grundbog i projektarbejde: teori og praktisk vejledning. Unge Pædagoger.
Boelt, A. M., Kolmos, A., & Bertel, L. B. (2021). Facilitating reflection and progression in PBL: A content analysis of generic competences in formal PBL curricula. Journal of Problem Based Learning in Higher Education, 9(1), 131-149. https://doi.org/10.5278/ojs.jpblhe.v9i1.6354
Illeris, K. (2015). Læring. Samfundslitteratur.
Larsen, V. (2023). Gruppearbejde og faglighed i problembaseret læring. In H. Duch (Ed.), Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser - Begrundelser og perspektiver (pp. 86-95). Frydenlund.
Maton, K. (2011). Segmentalism: The problem of building knowledge and creating knowers. In D. Frandji, & P. Vitale (Eds.), Knowledge, pedagogy and society (pp. 126-139). Routledge.
Moore, R. (2011). Making the break: disciplines and interdisciplinarity. In F. Christi, & K. Maton (Eds.), Disciplinarity: Functional linguistic and sociological perspectives (pp. 87-105). Continuum.
New Insight. (2014). Uddannelsesfremsyn på sundhedsområdet med særligt fokus på professionsbachelor-uddannelserne. Uddannelses- og Forskningsministeriet. https://ufm.dk/publikationer/2014/filer-2014/samlet-rapport-sundhedsfremsyn.pdf
Pedersen, K. (1997). Saglig faglighed og det problemorienterede projektarbejde. Roskilde Universitet. Forskningsrapportserien nr. 30.
Ulriksen, L. M. (1997). Projektpædagogik - hvorfor det? Roskilde Universitet. Skriftserie fra Erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen Nr. 57.
Whitcombe, S. W. (2013). Developing skills of problem-based learning: What about specialist knowledge? International Journal of Continuing Education and Lifelong Learning, 5(2), 41-56. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.385686428088358
Winch, C. (2010). Dimensions of expertise: A conceptual exploration of vocational knowledge. Continuum.
Young, M. & Muller, J. (2013). On the powers of powerful knowledge. Review of Education, Vol. 1, No. 3. pp. 229-250. https://doi.org/10.1002/rev3.3017
Young, M., & Muller, J. (2015). Towards the sociology of professional knowledge. In M. Young, & J. Muller (Eds.). Curriculum and the specialization of knowledge. Routledge.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.