Projektpædagogik og samarbejdskompetencer – er der en sammenhæng?

Forfattere

  • Gerd Christensen Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v1i2.5662

Resumé

Nærværende artikel debatterer, hvorvidt det projektarbejde, der udføres i uddannelsessammenhæng kan hævdes at give de samarbejdskompetencer, som ofte anvendes som argumentation for indførelse heraf. Artiklen bygger på empiriske undersøgelser af projektarbejdet, sådan som det indgår i videregående uddannelser og de temaer, det herigennem har været muligt at få indblik i. Dette omfatter blandt andet de måder, hvorpå 'samarbejde' forstås af de studerende under forudsætning af idealer om 'deltagerstyring' og 'fællesledelse'. Endelig bliver der spurgt til, hvorvidt projektarbejdsformen i uddannelsessammenhæng med fordel kan lade sig inspirere af den måde, hvorpå projekter organiseres i en arbejdsmæssig kontekst.

Downloads

Publiceret

2006-11-01

Citation/Eksport

Christensen, G. (2006). Projektpædagogik og samarbejdskompetencer – er der en sammenhæng?. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 1(2), 58–62. https://doi.org/10.7146/dut.v1i2.5662